تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آبان 1392
تکنیک جدید برای مشخص کردن DNAی مادری یا پدری

  تکنیک جدید برای مشخص کردن DNAی مادری یا پدری

فرایندی که تعیین می کند که یک توالی ژنتیکی خاص از پدر فرد یا مادر فرد به ارث رسیده است، با استفاده از یک تکنیک جدید صورت گرفت.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medindia، این تکنیک مورد استفاده قرار گرفته در مرکز تحقیقات سرطان لودویگ می تواند به مطالعه چگونگی دخالت ژن ها در بیماری ها، تطابق فرد دهنده و گیرنده در پیوندها و فهم بهتر الگوهای مهاجرتی انسانی کمک کند.

این تکنیک پزشکان را قادر خواهد ساخت تا خطر ابتلا به بیماری را در افراد مورد ارزیابی قرار دهند و در نتیجه این قابلیت را دارد به صورت بالقوه پزشکی را دگرگون کند.

تکنولوژی های توالی یابی کنونی سریع هستند و به سرعت رو به ارزان شدن می روند و در آینده ای نه چندان دور ژنوم هر فردی توالی یابی خواهد شد که برای درمان بسیار مناسب خواهد بود. اما این سناریو با مشکلی مواجه است: به جز کروموزوم های جنسی، هر فردی دارای دو نسخه از هر کروموزوم است که یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث می رسد.

تکنیک های فعلی قادر به تمایز بین دو نسخه زنی نیستند، بنابراین برای تعیین این­که یک تغییر ژنتیکی ویژه در DNA، از نسخه پدری بوده یا مادر مناسب نیستند.

تکنیک جدید مورد آزمایش قرار گرفته ترکیبی از بیولوژی مولکولی و روش های بیولوژیکی محاسبه ای است. این روش محققین را قادر می سازد تا سریعا تغییرات ژنتیکی رخ داده در رشته کروموزومی مشابه را شناسایی کنند و از طرف دیگر پزشکان را قادر می سازد تا بهتر بتوانند خطر ابتلا به بیماری را در افراد مورد ارزیابی قرار دهند. به عنوان مثال افرادی با خطر ابتلا به سرطان ، اغلب بیش از یک جهش در DNA دارند. این روش جدید پزشکان را قادر می سازد تا تعیین کنند که دو جهش رخ داده شده روی یک کروموزوم مشابه صورت گرفته اند یا روی دو کروموزوم متفاوت بوده اند.

هم چنین، این تکنیک می تواند تعیین کند که آیا از نظر ژنتیکی فرد دهنده ارگان با فرد گیرنده با هم تطبیق دارند یا خیر. از دیگر کاربردهای این تکنیک جدید این است که می تواند به آنالیز شجره نامه ای و مهاجرت انسانی کمک کند و از طریق آنالیز توالی DNA آن ها اجداد آن ها را شناسایی نماید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه