تاریخ انتشار: شنبه 18 آبان 1392
برخی جهش ها عامل مقاومت به درمان در سرطان سینه

  برخی جهش ها عامل مقاومت به درمان در سرطان سینه

دو تیم تحقیقاتی در امریکا به نتایج یکسانی دست یافته اند که نشان می دهند یک جهش ژنی در ESR1 ممکن است با مقاومت به درمان های استروژنی به کار رفته در زنان دچار سرطان سینه مرتبط باشد. ESR1 ژنی است که گیرنده های استروژن را کد می کند.
امتیاز: Article Rating
 
 
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مقاله هایی که درنشریه Nature Genetics به چاپ رسیده اند این دوگروه تحقیقاتی نتایج مطالعات خود را شرح داده اند. آن ها می گویند ممکن است این یافته ها منجر به یافتن راهی برای درمان سرطان سینه در آینده نزدیک شود.
سرطان سینه رایج ترین نوع سرطان در زنان است و تقریبا 7 درصد مبتلایان، به مهار ER حساسند.  یک روش رایج برای درمان سرطان سینه استفاده از درمان هایی است که موقتا فعالیت ER را مسدود می کنند یا از تولید استروژن در بدن جلوگیری می کنند. متاسفانه در طول زمان برخی از انواع سرطان سینه درزنان به چنین درمان هایی مقاوم می شوند به خصوص اگر سرطان به دیگر قسمت های بدن گسترش یافته باشد. طی تحقیقات انجام شده توسط دو گروه، بر روی زنانی مطالعه شده است که سرطان سینه در آن ها عود کرده و متاستازداده است. نمونه های سرطانی گرفته شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.پژوهشگران هر دو گروه دریافتند که افزایش وقوع جهش ها (14 جهش در 80 بیمار در یک مطالعه و 6 جهش در 11 بیمار در مطالعه دیگری) در قسمتی از ژن  ESR1 که مسوول تشخیص استروژن در این گیرنده است رخ داده است.جهش ها در غیاب استروژن اجازه رشد و گسترش را به سرطان می دهند. اکنون که ارتباط جهش های ژن ESR1 با بیماری سرطان سینه مشخص شده است پزشکان می توانند با غربال بیماران دارای جهش روش های درمانی دیگری را تجویز کنند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه