تاریخ انتشار: یکشنبه 19 آبان 1392
رشد مجدد مو، غضروف، استخوان و بافت های نرم

  رشد مجدد مو، غضروف، استخوان و بافت های نرم

با فعال سازی مجدد ژن خاموشی به نام Lin28a که در سلول های بنیادی جنینی فعال است، دانشمندان قادر به رشد مجدد مو، پوست و سایر بافت های نرم در مدل های موشی شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه جدیدی که در بیمارستان کودکان Boston انجام گرفت، پیشنهاد کرد که پتانسیل ترمیم بافت ها در بالغین نیز وجود دارد. دانشمندان نشان دادند که Lin28a ترمیم بافت را با افزایش متابولیسم میتوکندریایی به راه می اندازد که این موضوع پیشنهاد می کند که عملکرد روزمره سلولی می تواند راهی جدید را برای پیشرفت درمان های احیاکننده باز کند. تلاش برای بهبود زخم و ترمیم بافت بی نتیجه بوده است، اما متابولیسم تغییر یافته، استراتژی جدیدی را فراهم می کند که می تواند موفقیت آمیز باشد.
بیشتر افراد معتقد هستند که فاکتورهای رشد بازیگرهای اصلی در بهبود زخم می باشند. اما متابولیسم اصلی سلول ها در ترمیم بافت محدود به سرعت می باشد. زمانی که Lin28a که شاخص مرحله رشد سریع سلول ها در دوران جنینی می باشد، دوباره فعال شود، نسبت متابولیسم افزایش می یابد. Lin28 برای اولین بار در کرم ها کشف شد و در تمامی ارگانیسم های پیچیده دارای عملکرد می باشد، در سلول های بنیای جنینی فراوان است و در طی تشکیل جنین اولیه قویأ بیان می شود و در برنامه ریزی مجدد سلول های پوستی به سلول های بنیادی استفاده می شود. با اتصال به RNA و تنظیم ترجمه ژن ها به پروتئین ها عملکرد خود را اعمال می کند. برای فهم بهتر چگونگی عملکرد Li28a در ترمیم بافت، دانشمندان به بررسی RNA های خاصی-Let-7- که با آن اتصال برقرار می کنند، پرداختند. RNA کوچک Let-7 بلوغ سلولی و پیری را به راه می اندازد. محققین معتقد هستند که Lin28a در تولید آنزیم های متابولیک در میتوکندری دخالت دارد. Lin28a انرژی مورد نیاز جهت تحریک و رشد بافت های جدید را تولید می کند. اختلالات انباشته درمتابولیسم میتوکندری می تواند منجر به پیری در بسیاری از سلول ها و بافت ها گردد. افزایش متابولیسم میتوکندریایی منجر به تشدید ترمیم بافت و بازسازی می شود. آزمایشات بعدی نشان داد که کنار گذاشتن Lin28a و فعال سازی مستقیم متابولیسم میتوکندریایی نیز دارای اثرات افزایشی در ترمیم زخم می باشد.
بنابراین، احتمال القای ترمیم و  راه اندازی بازسازی بافت توسط  دارو وجود دارد. به گفته دکتر Chang بدلیل دشواری ورود Lin28a به سلول، فعال کردن متابولیسم میتوکندریایی توسط دارو گزینه مناسبی می باشد. Lin28a ترمیم را در تمامی بافت ها القا نمی کند، برای مثال بافت قلبی اثرات کمی را نشان می دهد ولی رشد مجدد سر انگشتان در موش های تازه بدنیا آمده مشاهده شده است. Lin28a می تواند یک فاکتور کلیدی درمسیر ترمیم باشد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه