تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آبان 1392
زمان طلایی نجات بیماران سکته مغزی

  زمان طلایی نجات بیماران سکته مغزی

دبیر بخش بالینی دومین همایش بین المللی علوم اعصاب گفت: عوارض و ضایعات سکته مغزی در 3 تا 6 ساعت اولیه بعد از بروز سکته ، قابل پیشگیری و درمان است و با رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی که حداقل سی تی اسکن در اختیار دارند و انجام به موقع اقدامات پزشکی بویژه تزریق داروی ضد لخته خون، بیمار می تواند نجات یابد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان دکتر مسعود مهرپور  اظهارداشت: هرگونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی مرکزی در اثر اختلال در خونرسانی، استروک یا سکته مغزی نام دارد که به هر دلیل تاخیر در انجام اقدامات پزشکی، لخته خون و ضایعه مغزی ایجاد می کند.
 
این متخصص نورولوژی و فلوشیپ اینترونشن یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان فیروزگر با توجه به داشتن تجهیزات و امکانات کامل پزشکی (بخش استروک یونیت) می تواند در دو سطح مراقبت اولیه و مراقبت پیشرفته (درمان ضد لخته و تزریق وریدی داروی خاص مربوطه) ارایه خدمات کند. هرچند دیگر بیمارستانهایی که مجهز به امکانات سی تی اسکن و متخصص باشند نیز می توانند خدمات مربوط به مراقبتهای اولیه را به بیمار ارائه دهند اما متاسفانه هنوز مراکز مراقبتهای ویژه سکته مغزی گسترش پیدا نکرده اند.
 
مهرپور تاکید کرد: تمام اقدامات اولیه و پیشرفته نیازمند سرعت عمل اطرافیان بیمار، تیم اورژانس و تیم سکته مغزی در بیمارستان است و چون اقدامات پزشکی بویژه انجام سی تی اسکن نیز زمان گیر است، در نتیجه باید از تمام دقایق به نفع بیمار استفاده کرد.
 
به گزارش مهر وی افزود: متاسفانه گاهی بیمار یا اطرافیان متوجه نمی شوند که فرد دچار سکته مغزی شده است چون سکته مغزی همانند سکته قلبی دردناک نیست، در نتیجه فرصت طلایی 3 تا 6 ساعت اولیه درمان بیمار از دست می رود در صورتی که هر اختلال ناگهانی در حرکات جسمی فرد، ضعف ناگهانی، سرگیجه ناگهانی، ضعف بینایی و دو بینی، نشانی از بروز سکته مغزی است که با مشاهده آن باید وضعیت فرد جدی گرفته شده و هر چه سریعتر به مراکز درمانی ارجاع شود.
 
مهرپور با اشاره به اینکه هر سکته مغزی بار سنگینی را به لحاظ هزینه های مالی و اجتماعی آن بر بیمار و خانواده وی تحمیل می کند، تاکید کرد: تربیت نیروهای متخصص با توجه به استانداردهای مربوطه ، راه اندازی بخش مراقبتهای ویژه سکته مغزی (استروک یونیت) در بیمارستانهای دانشگاهی و تامین داروی گرانقیمت ضد لخته برای تزریق وریدی در همان ساعات اولیه برای جلوگیری از ضایعه مغزی، از ضروریات است.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بیمار دچار سکته مغزی با انجام مراقبتهای اولیه و پیشرفته پزشکی، از وضعیت بحرانی خارج شود، می توان مراحل بازتوانی را برای وی اجرا کرد و در واقع از توانایی بخشهای سالم مغز در جهت جبران کارکرد بخشهای آسیب دیده استفاده کرد تا بیمار بتواند حداقل امور روزمره خود را انجام بدهد .
 
مهرپور در پایان، توضیحات خود را در سه مرحله  پیشگیری، درمان به موقع و بازتوانی خلاصه کرد و افزود: باید همزمان با راه اندازی مراکز پیشرفته (استروک یونیت)، تجهیز بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانی به امکانات لازم و تربیت نیروی متخصص، این آگاهی را به جامعه بدهیم که هر فرد در مورد وضعیت خود و اطرافیانش حساس باشد و به محض مشاهده هر گونه اختلال ناگهانی سیستم عصبی، به نزدیکترین مرکز دارای سی تی اسکن مراجعه کند.
 
دومین همایش بین المللی علوم اعصاب از 27 آذر 92 به مدت 3 روز با حضور صدها تن از دانشمندان، متخصصان و اساتید دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.
پایان مطلب/
 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه