تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آبان 1392
بررسی تکثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر روی نوعی داربست متخلخل
در یک رساله دکتری انجام شد:

  بررسی تکثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی بر روی نوعی داربست متخلخل

محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، چسبندگی و تکثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی موش را بر روی داربست متخلخل پلی هیدروکسی آلکانوآت به منظور استفاده در مهندسی بافت مورد بررسی قرار دادند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا ، بر اساس این طرح که در قالب رساله دکتری پارسا راسخیان ارائه شده، مهندسی بافت روشی نوین در بازسازی بافت‌ها و اندام‌های آسیب دیده است که از سه رکن سلول، داربست و فاکتورهای زیست – فعال تشکیل شده است.
 
در این پژوهش از سلول‌های بنیادی مزانشیمی موش در کنار داربست ساخته شده از پلی هیدروکسی بوتیرات استفاده شده و چسبندگی و تکثیر این سلول‌ها در روی داربست متخلخل مورد بررسی قرار گرفته است.
 
از آنجا که خانواده پلی هیدروکسی آلکانوآت‌ها و پلی هیدروکسی بوتیرات‌ها پلیمرهایی نوین در مهندسی بافت به شمار می‌روند و از طرف دیگر از ترکیب آنها با سلول‌های بنیادی بسیار کم استفاده شده است، در این پژوهش سلول‌های بنیادی مزانشیمی در ترکیب با داربست پلی هیدروکسی بوتیرات به کار برده شدند که در مطالعات، پیش از این مورد تحقیق قرار نگرفته بود.
 
بطور کلی در این طرح مشخص شد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی موش در روی داربست متخلخل پلی هیدروکسی بوتیرات از چسبندگی و تکثیر قابل قبولی برخوردارند، اما تکثیر آن‌ها در کف پلیت کشت سلولی از تکثیرشان در روی داربست بیشتر است.
 
داریوش عابدی، سعیدکرباسی، عباس جعفریان دهکردی، محمد حسین نصر اصفهانی و شهناز رضوی از استادان راهنمای این رساله بودند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه