تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 دی 1390
درمان دیابت با روش جدید سلول درمانی

  درمان دیابت با روش جدید سلول درمانی

دیابت نوع 1 که دراثرحمله سیستم ایمنی خود بدن به سلولهای بتا جزایر پانکراس ایجاد می شود نیاز به تزریق روزانه انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون بیماردارد. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله  BMC Medicine  ، می توان از سلول های بنیادی خون بند ناف برای آموزش دوباره سلولهای T دیابتی استفاده کرده و در نتیجه با راه اندازی مجدد عملکرد لوزالمعده نیاز به انسولین را کاهش داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medical xpress؛ لنفوسیت های جدا شده از خون بیمار به آهستگی از روی سلولهای بنیادی خون بند ناف (CBSC) بدست آمده از اهدا کنندگان سالم که در ظروف مخصوصی کشت شده است عبورداده می شوند  پس از دو تا سه ساعت عبوردردستگاه، لنفوسیت های القاء شده (آموزش دیده) به بیمار برگردانده می شود. پیشرفت بیماران در 4 ، 12، 24 و 40 هفته پس از درمان بررسی می شود.
C - پپتید یک قطعه پروتئینی است که به عنوان یک محصول جانبی تولید انسولین ساخته می شود و می تواند برای تعیین فعال بودن سلولهای بتا مورد استفاده قرارگیرد. 12 هفته پس از درمان سطح C – پپتید همه بیماران که این درمان را دریافت کرده بودند بهبود یافته بود. این بهبود تا 24 هفته ادامه یافت وپس ازآن تا پایان مطالعه حفظ شد. این بدان معنی است که دوز روزانه مصرف انسولین که وابسته به سطح قند خون است را می توان کاهش داد. طبق این نتایج، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c )که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است نیز در افراد دریافت کننده این درمان و نه درگروه کنترل کاهش یافت.
دکتر یونگ از دانشگاه ایلینویز در شیکاگو و سرپرست این تحقیقات توضیح داد : "ما همچنین شاهد کنترل خود ایمنی بهبود یافته در این بیماران بودیم درمان با سلول های بنیادی مربی، درصد لنفوسیت های T تنظیمی در خون افراد تحت درمان را افزایش داد. مارکرهای دیگرعملکرد سیستم ایمنی بدن، مانند TGF بتا  نیز بهبود یافت. نتایج ما نشان می دهد که این بهبود کنترل سیستم خود ایمنی، توسط تنظیم کننده خود ایمنی (AIRE) در CBSC است که اجازه می دهد تا سلولهای بتا جزایر پانکراس بهبود  یابند . "
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 26 دی,1390

امین

من پارسال در سن 39 سالگی به دیابت نوع 1 مبتلاشدم . چون کم کاری تیروئید داشتم هر سه ماه یک بار آزمایش کامل می دادم و قند خون ناشتا ام از 90 بالاتر نبوده که پائین تر هم بود. اما ناگهان قتد خون ناشتا ام 320 و دوساعت بعد 450 و 4 عصر 700 شد و ظرف مدت 10روز 18 کیلو کاهش وزن داشتم و الان یک سال است که درمان با انسولین را شروع کردم . میشه یه روزی من هم د ر ایران این کار را انجام بدم .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------پاسخ: در زمینه دیابت در پژوهشگاه رویان محققان در حال بررسی روی ایجاد سلول های بتا پانکراس هستند و هنوز به مرحله پیوند در بیماران نرسیده اند.اما در مرکز تحقیقات غدد بیمارستان شریعتی در این زمینه سلول درمانی انجام می شود که شما با مراجعه و ویزیت توسط پزشک می توانید مطلع شوید که آیا می توانید پیوند سلولی دریافت کنید یا خیر؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه