تاریخ انتشار: دوشنبه 27 آبان 1392
استفاده از سلول های بنیادی برای آشکار ساختن علت شکست عملکرد سلول های بتا در دیابت

  استفاده از سلول های بنیادی برای آشکار ساختن علت شکست عملکرد سلول های بتا در دیابت

محققین مرکز تحقیقات سلول های بنیادی نیویورک از سلول های بنیادی ایجاد شده از پوست بیماران مبتلا به نوعی دیابت نادر به نام سندرم Wolfram استفاده کردند تا مسیر بیوشیمیایی مهمی که منجر به شکست سلول های بتا در دیابت می شود را نشان دهند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این محققین سلول های بنیادی القا شده(iPS) را از نمونه های پوست افراد مبتلا به سندرم ولفرام تولید کردند. آن ها سپس سلول های تولید کننده انسولین یا همان سلول های بتا را از این سلول های بنیادی القا شده ایجاد کردند و مدلی آزمایشگاهی برای مطالعه دیابت انسانی خلق کردند.

در مرحله بعد آن ها نشان دادند که این سلول ها توانایی تولید انسولین را به دلیل استرس تاخوردگی پروتئینی یا شبکه آندوپلاسمی ندارند. آن ها دریافتند که یک ماده شیمیایی به نام 4-فنیل بوتیریک اسید می تواند این استرس را کاهش دهد و از شکست این سلول ها جلوگیری کنند که پیشنهاد کننده یک هدف بالقوه برای مداخله بالینی است.

سندرم ولفرام یک اختلال ژنتیکی نادر و اغلب کشنده است که با ایجاد دیابت وابسته به انسولین، فقدان بینایی و کری مشخص می  شود.

این مدل سلول های بنیادی  برای سندرم ولفرام آنالیز مسیرهای خاص منجر به شکست سلول های بتا در اغلب اشکال دیابت را مقدور می سازد. این مدل هم چنین تست کردن استراتژی های ممکن برای بازیابی عملکرد سلول های بتا را مقدور می سازد که در مورد اغلب دیابت ها قابل کاربرد است.

توانایی محققین برای ایجاد این سلول های تولید کننده انسولین با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی به آن ها کمک کرد که نقش استرس  برروی شبکه آندوپلاسمی را در ایجاد بیماری دیابت کشف کنند. استفاده از داروهایی که این استرس را کاهش دهند می تواند در جلوگیری و درمان دیابت موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه