تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 آبان 1392
عدم توجه به دیابت منجر به بروز عوارض چشمی غیرقابل برگشت می شود

  عدم توجه به دیابت منجر به بروز عوارض چشمی غیرقابل برگشت می شود

جراح و متخصص چشم گفت: دیابت بیماری است که درصورت عدم توجه به موقع به پیشگیری و درمان آن، عوارض جبران ناپذیری را برای چشم ها ایجاد می کند که به آن رتینوپاتی دیابتی می گویند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر ˈاحمد سلامت رادˈ  اظهار داشت: عوارض چشمی ناشی از دیابت (رتینوپاتی دیابتی) درصورت عدم مراجعه به موقع به پزشک و انجام مراقبت های لازم ممکن است منجر به بروز نابینایی در فرد شود.
 
وی یادآور شد : عدم کنترل دیابت بر بخش های مختلف چشم اثر تخریبی دارد و عملکرد آنها را مختل می کند. اختلال عملکرد عضلات چشم و ایجاد دوبینی، آب مروارید، آب سیاه و بروز مشکلاتی در پرده شبکیه ازجمله این عوارض است. 
 
سلامت راد گفت: درصورت عدم کنترل دیابت، در جریان خون پرده شبکیه اختلالی ایجاد می شود که سبب می شود خون و اکسیژن کافی به پرده شبکیه نرسد؛ در این حالت بدن برای جبران این شرایط رگ های خونی جدیدی تشکیل می دهد که دیواره ای شکننده دارند و به راحتی دچار پارگی و بروز خونریزی می شود. 
 
وی ادامه داد: خونریزی داخل چشمی سبب بروز چسبندگی و کنده شدن شبکیه و در نتیجه کاهش بینایی و به تدریج بروز نابینایی در فرد دیابتی می شود.
 
این جراح و متخصص چشم خاطرنشان کرد: بهترین راه درمان رتینوپاتی دیابتی پیشگیری از بروز آن است و کنترل مناسب قند و فشار خون، تغذیه مناسب و داشتن فعالیت های بدنی مداوم می تواند از بروز این عارضه پیشگیری کند.
 
سلامت راد گفت: متاسفانه به رغم افزایش سطح دانش و معلومات عامه مردم در سطح جهان، مشکلات چشمی ناشی از دیابت حتی در کشورهای پیشرفته شایع و روبه افزایش است. 
 
به گزارش ایرنا وی کاهش تحرک، پیروی از رژیم غذایی نامناسب و استرس های ناشی از زندگی ماشینی را از عوامل بروز دیابت و در پی آن عوارض چشمی ناشی از این بیماری عنوان کرد.
 
سلامت راد افزود: لازم است وسایل ارتباط جمعی در زمینه افزایش سطح آگاهی عمومی و پیشگیری از بروز دیابت اقدامات لازم را انجام دهند. 
 
بیماری دیابت زمانی بروز می کند که لوزالمعده (پانکراس) توانایی تولید انسولین کافی را نداشته باشد و یا نتواند از انسولین ترشح شده به دلیل عدم توانایی تحمل قند خون استفاده کند. 
 
انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‏شود و سلول‏ های بدن را قادر می ‏کند تا قند خون را دریافت و به انرژی تبدیل کند. اختلال در تولید یا عملکرد انسولین سبب افزایش قندخون و در نهایت آسیب رساندن به بدن و ناتوانی اعضا و بافت‏ های مختلف می ‏شود. 
 
درحال حاضر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 346 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند که از این تعداد در هر 6 ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهد و 2 نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می شود. 
 
این سازمان پیش بینی کرده است که تا سال 2025 میلادی تعداد مبتلایان به دیابت در جهان به 380میلیون نفر خواهد رسید. 
 
همچنین طبق همین آمار بیش از 80 درصد مرگ ‏های ناشی از بیماری دیابت، در کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته اتفاق می‏ افتد. 
 
در کشور ما نیز دیابت از شیوع بالایی برخوردار است به گونه ای که به گفته ˈزهره الهیانˈ عضو فراکسیون سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی، 20 درصد از افراد جامعه ایران به دیابت مبتلا هستند. 
 
به گفته وی، میزان شیوع این بیماری در بین بزرگسالان بیشتر است و بین 14 تا 23 درصد افراد بالای 30 سال در کشور به دیابت مبتلا هستند.
 
23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی دیابت نام گذاری شده است. 
 
همه ساله این روز در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. در ایران نیز هفته ای با نام هفته دیابت نام گذاری شده است که از 23 آبان ماه هر سال آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.
 
امسال به دلیل تقارن روز دیابت با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) هفته دیابت در ایران از 27 آبان ماه آغاز شده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه