تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 آبان 1392
کشف پروتئینی که سوختن چربی ها را کنترل می کند

  کشف پروتئینی که سوختن چربی ها را کنترل می کند

محققان موفق به کشف پروتئینی شده اند که سوختن چربی ها را تنظیم می کند. این پروتئین UCP1 نام دارد و تا پیش ازاین تصور می شد تنها در نوزادان و حیواناتی که به خواب زمستانی می روند وجود دارد.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حرکت ماهیچه ها حرارت بدن را تولید می کند. از طرفی بافت چربی موجود در بدن تعداد کمی سلول های چربی قهوه ای دارد. این سلول ها بدون نیاز به فعالیت ماهیچه می توانند گرما تولید کنند. سلول های مذکور با استفاده از پروتئینی به نام UCP1 و بدون لرزش می توانند بدن را گرم نگه دارند. پژوهشگران در یافته اند ماده شیمیایی خاصی (که نوعی آلدئید است) در شرایط ویژه  می تواند این پروتئین را فعال کند.
با توجه با یافته های جدید اگر بتوان راهی برای چگونگی کنترلuncoupling Protein 1   یا  UCP1 یافت می توان از این پروتئین  در مبارزه با چاقی استفاده کرد چرا که میتوان راهی برای سوختن چربی ها ارائه داد. این پروتئین در غشای میتوکندری قرار دارد اندامکی که نیروگاه  سلول و تامین کننده انرژی آن محسوب می شود. سلول های مانند ماهیچه که فعالیت زیادی دارند تعداد زیادی نیز میتوکندری دارند. سلول های بافت چربی قهوه ای تعداد بسیار بیشتری از این اندامک را در خود جای داده اند. در واقع حضور میتوکندری هاست که عامل رنگ قهوه ای این بافت است. آزمایشات نشان داده اند که عدم عملکرد UCP1 در موش ها و عدم تولید گرما برای آن ها کشنده است. دانشمندان به دنبال یافتن راهی برای تنظیم UCP1 به آزمایش مواد مختلفی پرداخته اند. یکی از این مواد (aldehyde 4-hydroxy-2-nonenal (HNE  نام دارد. طبق یافته های این گروه UCP1 تنها زمانی که با اسید های چرب همراه می شود می تواند توسط HNE فعال شود. آن ها دریافته اند که HNE در ترکیب با اسید های چرب می تواند اثرات مخرب رادیکال های آزاد را  نیزکاهش دهد. این مواد می توانند موجب بیماری هایی نظیر سرطان و آلزایمر شوند.
در دهه 1930 دارویی مشابه با UCP1  ارائه شده بود که متابولسیم سلولی را تا 50 افزایش می داد و گاهی می توانست مرگ بار باشد . دانشمندان درصد یافتن  راهی برا ی تنظیم UCP1 هستند تا بتوانند اثرات جانبی این چنینی را حذف کرده و دارویی برای مقابله با چاقی ارائه دهند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه