تاریخ انتشار: شنبه 02 آذر 1392
راهکار جدید برای  تولید داروی سرطان مغز

  راهکار جدید برای تولید داروی سرطان مغز

سرطان کشنده مغزبه درمان طولانی مدتی نیاز دارد که احتمال موفقیت آن نیز کم است. محققان در رابطه با رشد این تومور مهاجم ماده جدیدی را کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به کمک یافته های گروهی از محققان که  در مجله Cell Reports نیز ارائه شده است  مسیر جدیدی برای تولید داروهایی با عوارض جانبی کم تر و نرخ مقاومت پایین تر نسبت به داروهای موجود که بتوانند رشد تومورهای مغزی را متوقف کنند ، باز شده است.
بعد از لوکمیا(نوعی سرطان خون) تومورهای مغزی کشنده ترین سرطان ها محسوب می شوند. رایج ترین نوع سرطان مغز glioblastoma multiforme یا (GBM) نام دارد که معمولا درمان شدنی نیست. این تومورها به سرعت رشد می کنند، به پرتودرمانی و شیمی درمانی مقاومند، بعد از جراحی مجددا عود کرده و داخل بافت های دیگر می شوند . بیماران  بعد از تشخیص فقط 17-12 ماه زنده می مانند.
پژوهشگران در تلاش برای یافتن راه کارهایی جهت درمان این تومورها به بررسی پروتئین ها برای کند کردن رشد GBM پرداخته اند و موفق به یافتن پروتئین های احتمالی شده اند. tissue transglutaminase  یا (tTG) باعث رشد و بقای سلول های سرطانی در انواعی از این بیماری نظیر سرطان ریه، سینه و GBM  می شود.  
نتایج بررسی های این گروه نشان داده است میزان بالای tTG در مغز بیماران مبتلا به GBM با بهبودی کم تر همراه است. از طرفی در این افراد میزان بالای گیرنده epidermal growth factorیا  (EGF)  نیز دیده می شود  این گیرنده می تواند مانند آنتن عمل کرده و نشانه فرستادن پیام های بیشتر به سلول جهت تکثیر باشد. در سلول های سالم با داخل کشیدن این آنتن ها تکثیر سلول به شدت کنترل می شود در واقع با این کار سلول جهت تخریب شدن علامت دار می شود . تقریبا در یک سوم موارد GBM جهش هایی در گیرنده مذکور دیده می شود. محققان دریافته اند که تعداد زیاد tTG در مکانیزمی که موجب به درون کشیدن گیرنده فوق می شود مداخله می کند بنابراین  بلوکه کردن tTG می تواند برای درمان GBMمورد استفاده قرار گیرد.  تحقیقات  نشان داده است حیواناتی که فاقد ژن tTG هستند به طور عادی رشد می کنند زیرا پروتئین های دیگر وظیفه tTG را به عهده می گیرند بدون این که باعث سرطانی شدن سلول شوند. این پروتئین ها می توانند در ساخت دارو هایی بدون عوارض جانبی به کار روند. 
داروهای ضد سرطان اغلب با اثر بر روی سلول های سالم عوارض جانبی در پی دارند و سلول های سرطانی نیز بعد از مدتی  به بسیاری ازداروها مقاوم می شوند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 11 آذر,1392

لیلا عرب

با سلام <br />با همین شماره 22339951 تا 53 کلینیک قلب تماس بگیرید.

شنبه, 09 آذر,1392

لیلی

خوب بود ولی توضیحات کم بود

شنبه, 02 آذر,1392

طیبه

سلام خسته نباشید ممکنه شماره کلینیک سلول درمانی مرتبط با بیماریهای ریه ی موسسه رویان رو برام بذارید. <br />ممنون میشم چون با این شماره تماس گرفتم ولی جواب ندادن22339950

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه