تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آذر 1392
ترمیم عصبی بعد از آسیب طناب نخاعی در لامپری ها ممکن است راه گشای ترمیم عصبی در انسان باشد!

  ترمیم عصبی بعد از آسیب طناب نخاعی در لامپری ها ممکن است راه گشای ترمیم عصبی در انسان باشد!

ماهی ها برخلاف انسان ها می توانند به دنبال آسیب در طناب نخاعی شان، ارتباطات عصبی را بازسازی کنند و حرکت طبیعی را از سر گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین دانشگاه میسوری کشف کرده­اند که چگونه لامپری های دریایی نورون هایی را که در تشکیل اعصاب بلند شرکت می کنند را مجددا رشد می دهند. این اعصاب بلند به عنوان بزرگراه­هایی عمل می کنند که مغز و نخاع را به هم ربط می دهند. این یافته ها ممکن است درآینده در بهبود انسان هایی که از آسیب نخاعی رنج می برند مفید واقع شود.

تاکنون مطالعات زیادی به این مطلب پرداخته اند که چرا در مهره داران پست تر قابلیت ترمیم عصبی وجود دارد اما در مهره­داران عالی تر مانند انسان این قابلیت وجود ندارد.

این مطالعه روی رشد مجدد گروه خاصی از سلول های عصبی به نام نورون های رتیکولواسپینال تمرکز کرده است که برای حرکت ضروری هستند. این نورون ها در مغز پشتی با ساقه مغز دیده می شوند و در تمام مهره داران سیگنال هایی را به طناب نخاعی می فرستند و حرکات بدن را کنترل می کنند. زمانی که این سلول های عصبی به دلیل آسیب طناب نخاعی تخریب می شوند، جانوران قادر به حرکت در نواحی زیر ناحیه آسیب دیده نیستند و در انسان ها و مهره داران عالی فلج دائمی اتفاق می افتد. در حالی که در لامپری و مهره داران پست تر آن ها این توانایی را دارند که این نورون ها را مجدد رشد دهند و طی چند هفته کوتاه قابلیت حرکتی آن ها احیا خواهد شد.

 در این مطالعه محققین نورون های رتیکولواسپینال را از لامپری جداسازی و برداشتند و در محیط کشت رشد دادند. آن ها از مواد شیمیایی استفاده کردند که مولکول های پیامبر ثانویه را فعال کنند و ببینند آن ها چه اثراتی بر روی رشد نورون ها دارند.

 آن ها کشف کردند که فعال سازیAMP حلقوی به عنوان سوئیچی برای هدایت نورون ها از حالت فقدان رشد به وضعیت رشد فعال عمل می کند. از طرف دیگر این مولکول اثری روی نورون هایی که قبلا شروع به رشد کرده بودند نداشت.

در پستانداران AMP حلقوی به نظر می رسد ترمیم عصبی را در سیستم عصبی مرکزی و در محیطی که به طور طبیعی ترمیم را مهار می کند، تشدید می کند.

این یافته ها ممکن است در آینده به عنوان پایه برای ترمیم عصبی در انسان ها مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه