تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آذر 1392
معمای تشکیل اسکار با کشف ژن جدید حل شد

  معمای تشکیل اسکار با کشف ژن جدید حل شد

کشف ژن جدیدی به نام FAM111B که به تازگی توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان صورت گرفته امیدهایی را در جهت مقابله با اسکارو فیبروز به وجود آورده است .
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به گفته پژوهشگران توضیح مکانیسمی که توسط آن جهش های ژن FAM111B باعث فیبروز می شود می تواند به تولید داروهایی برای درمان فیبروز در خانواده های درگیر شده و احتمالا جلوگیری از تشکیل فیبروز درسایر بیماری ها نظیر scleroderma منجر شود.
Scar ها مناطقی از بافت فیبروزی هستند که بعد از آسیب بافت نرمال تشکیل می شوند. در واقع Scar حاصل از یک پروسه زیستی است که جهت ترمیم زخم ها درپوست و سایر بافت ها به کار می افتد. بنابراین یک پروسه کاملا طبیعی است. و به استثنای زخم های کوچک، بعد از هرنوع زخمی مانند زخم های حاصل  از تصادف، جراحی و بیماری با درجات مختلف دیده می شود. متاسفانه تشکیل Scar در بیماری هایی نظیر سل می تواند عامل مرگ بیمار باشد. در برخی از افراد Scar در چندین بافت تشکیل می شود بدون این که دلیل مشخصی وجود داشته باشد. مثلا در یک بیماری به نام  sclerodermaساختارهای مذکور در پوست ، ریه ها، معده و رگ های خونی فرد بیمار تشکیل شده ومنجر به نفس های کوتاه، دشواری در بلع، درد و فشارخون بالا می شود. تا کنون دلیل بروز بیماری نامشخص بود و درمانی برای آن وجود نداشت و این بیماری می تواند منجر به مرگ بیمار و یا ناتوانی میلیون ها نفر در سراسر جهان شود. از سال 2006 چند گروه پژوهشی از کشورهای آفریقای جنوبی، فرانسه و انگلیس به بررسی خانواده های مبتلا به این نوع بیمار پرداخته اند. آن ها موفق به کشف عامل ژنتیکی تشکیل فیبروز شده اند که ژنی به نام FAM111B است. گرچه بیماری فوق نادراست اما کشف ژن مذکور می تواند درمورد درمان بیماری هایی که تشکیل فیبروز های غیر عادی در آن ها اتفاق می افتد نیز به کار آید.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه