تاریخ انتشار: دوشنبه 04 آذر 1392
ساخت پوست مصنوعی از سلول های بنیادی خون بندناف

  ساخت پوست مصنوعی از سلول های بنیادی خون بندناف

دانشمندان اسپانیایی اعلام کرده اند که توانسته اند با کشت سلول های بنیادی بند ناف پوست مصنوعی بسازند. این پیشرفت می تواند گام مهمی به سوی درمان سوختگی و دیگر آسیب های پوستی باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از redorbit، یک تیم تحقیقاتی توانسته است با استفاده ازسلول های بنیادی به دست آمده از بخشی از بند ناف به نام Wharton دو نوع بافت ضروری ( oral-mucosa  و epithelia) برای درمان آسیب های پوستی تولید کند. پژوهشگران می گویند تکنیکی که آن ها به کار برده اند کمی با روش های قبلی که هفته ها زمان می برد، متفاوت است. در این روش از مواد زیستی چون اگاروز و فیبرین استفاده شده است. تولید بافت های مصنوعی از سلول هایی که می توانند در بانک های سلولی ذخیره شوند به این معناست که در صورت آسیب بافت می توان با سرعت بیشتری بافت لازم را تهیه کرد.
یافته این گروه در مجله Stem Cells Translational Medicine به چاپ رسیده است.
ماه پیش نیز گروهی از محققان ایتالیایی در مجله Nature Communications با ارائه مقاله ای، روش جدیدی را معرفی کرده اند که مشابه با روش ذکر شده است ولی در جهت معکوس. آن ها سلول های پوستی موش های آزمایشگاهی را به مرحله بنیادی بازگردانده و از آن ها برای ترمیم آسیب های سیستم عصبی استفاده کرده اند. آن ها معتقدند نتایج آزمایشات آن ها می تواند برای درمان MS مورد استفاده قرارگیرد. همچنین آن ها امیدوارند روزی بتوان از سلول های پوست یا سایر بافت های افراد مبتلابه MS،  به عنوان منبعی برای تامین سلول های بنیادی استفاده کرد و بدون نگرانی در مورد رد پیوند، آن ها را به فرد بیمار تزریق نمود.
مطالعه این گروه بر روی ماده میلین متمرکز بوده است که طی این بیماری توسط سیستم ایمنی فرد تخریب می شود. با تزریق سلول های به دست آمده در آزمایشگاه به نخاع موش ها مشاهده شده است که  این سلول ها می توانند موجب بهبودی موش ها، کاهش التهاب، حفظ سلول های سالم و تولید میلین های جدید شوند. نتایج این مطالعه می تواند در ایجاد روش های درمانی برای بیماران MS مفید باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه