تاریخ انتشار: دوشنبه 26 دی 1390
دبیر ستاد توسعه: راه اندازي پنج مرکز فرآوري سلول در کشور

  دبیر ستاد توسعه: راه اندازي پنج مرکز فرآوري سلول در کشور

دبير ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي از راه‌اندازي پنج مرکز فرآوري سلول در پنج دانشگاه کشور، حمايت از تجهيز آزمايشگاه‌ها براي ورود به شبکه آزمايشگاهي و ايجاد بانک جامع از سلول‌هاي بنيادي در کشور تا سال 94 خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دکتر محمد واسعي با اشاره به راه اندازي پنج مرکز فرآوري سلول يا سل تراپي در پنج دانشگاه کشور افزود: همچنين ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي از چندين آزمايشگاه در زمينه سلول‌هاي بنيادي جهت بازسازي حمايت کرده است تا اين مراکز بتوانند وارد سيستم شبکه آزمايشگاهي شوند.

حمايت معاونت علمي از پژوهشگاه رويان جهت تقويت بانک بند ناف

واسعي با اشاره به طرح تقويت و توسعه مراکز علمي و تحقيقاتي فعال در زمينه سلول‌هاي بنيادي خاطر نشان کرد: تاكنون از پژوهشگاه رويان براي تقويت بانک خون بند ناف و سازمان انتقال خون ايران براي تشکيل بانک خون بند ناف ملي قوي در کشور و همچنين از مرکز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي حمايت شده است كه نتايح آن در سه سال آينده به ثمر خواهد رسيد.

ايجاد بانک جامع سلول‌هاي بنيادي در کشور تا سال 94

وي تصريح کرد: يکي از طرح‌هاي مشترک ستاد فناوري سلول‌هاي بنادي با سازمان انتقال خون ايران شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات به لحاظ سازگاري مولکول‌هاي پيوندي افرادي است که خواستار اهداي سلول‌هاي بنيادي خوني و مغز استخوان هستند . در اين بانک بايد اطلاعات حداقل 10 هزار اهدا کننده ذخيره شود تا آزمايش‌هاي خوني و ميکروبي بر روي آنها صورت گيرد. اين طرح تا چهار سال آينده به ثمر خواهد رسيد و در نتيجه آن، يک بانک جامع از سلول‌هاي بنيادي در کشور ايجاد خواهد شد.

دبير ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي همچنين ازحمايت ستاد از طرح‌هاي فناوري در حوزه سلول‌هاي بنيادي و به نتيجه رسيدن آن تا پايان سال آينده خبرداد.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي داراي پنج کميته فعال است که برنامه هاي تدوين شده را اجرايي مي کنند، گفت: نقشه راه و برنامه عملياتي ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي تدوين شده و در نوبت تصويب در كميسيون علمي و تحقيقاتي دولت است كه اميدواريم هر چه زودتر اين نقشه و برنامه عملياتي در هيات وزيران مطرح و پس از تصويب نهايي، جهت اجرا ابلاغ شود.

واسعي در ادامه به برنامه‌هاي کلان ستاد توسعه سلول‌هاي بنيادي اشاره کرد و ادامه داد: افزايش تعداد نيروي انساني متبحر با راه اندازي دوره‌هاي تکميلي، حمايت و به کارگيري استعدادهاي درخشان و نخبگان براي تحقيقات در زمينه سلول‌هاي بنيادي و حمايت از تأسيس و توسعه مراکز تحقيقاتي ملي و پژوهشگاه‌هاي توانمند در سطح بين المللي از جمله برنامه‌هاي كلان ستاد به شمار مي رود.

ايجاد سامانه ملي اطلاعات تحقيقات و فناوري در زمينه سلول‌هاي بنيادي

دبير ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي افزود: همچنين توسعه مراکز سلول درماني با فناوري‌هاي استاندارد در زمينه سلول‌هاي بنيادي، حمايت از توليد تجهيزات خاص و مواد پرمصرف براي تحقيقات و فناوري سلول‌هاي بنيادي، حمايت از راه اندازي مراکز توليد و نگهداري سلول‌هاي بنيادي و مرکز ملي ثبت اهداکنندگان سلول‌هاي بنيادي و ايجاد سامانه ملي اطلاعات تحقيقات و فناوري در زمينه سلول‌هاي بنيادي همگام با سامانه علمي کشور از ديگر برنامه هاي كلان ستاد توسعه فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري محسوب مي شود.

واسعي با بيان اينكه بسياري از طرح‌هاي پژوهشي ستاد فناوري سلول‌هاي بنيادي در قالب مقالات در مجلات و پايگاه‌هاي علمي بين المللي خارجي منتشر شده است، خاطرنشان كرد: خوشبختانه اقدامات ستاد باعث شده است که نيروي انساني قوي و فعال در اين حوزه که در ابتدا کمتر از 50 نفر بودند در سال‌هاي اخير تا 10 برابر افزايش پيدا کند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه