تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 آذر 1392
مکانیسم های متفاوت جهت ترمیم قسمت های مختلف بدن

  مکانیسم های متفاوت جهت ترمیم قسمت های مختلف بدن

دانشمندان موفق به کشف مکانیسم های متفاوت ترمیم در بافت های آسیب دیده در گونه های متفاوت سمندرها شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstodsy، دانشمندان سوئدی کشف کردند که دو گونه متفاوت سمندر در روش رشد مجدد عضلات با یکدیگر متفاوت هستند. آنها گزارش کردند که در نواحی متفاوت بدن بیش از یک مکانیسم ترمیم بافتی وجود دارد. دانشمندان جهت بررسی اینکه کدام نوع  سلولی به بافت عضلانی جدید تبدیل می شوند، در دو گونه از سمندرهایی که پای جلویی خود را از دست داده بودند، انواع متفاوت سلولی را نشاندار کردند. سمندرها توانایی قابل ملاحظه ای در ترمیم نه تنها دم بلکه اندام های داخلی مانند قلب و مغز دارند.
یک نظر قدیمی این است که بافت های جدید از جمعیتی از سلول های بنیادی فعال شده در زمان آسیب دیدگی بوجود می آید. آنچه این گروه تحقیقاتی یافتند تنها در یکی از گونه ها صادق بود، با اینکه دو گونه بسیار به یکدیگر نزدیک بودند. آنها نشان دادند که در یکی از گونه ها، ترمیم بافت عضلانی از سلول های عضلانی خاصی که تمایز یافته اند و بدون توجه به منشأ اولیه سلولی، صورت می گیرد. این یک مکانیسم سلولی جالب می باشد که عامل تخصصی شدن سلول ها و تولید سلول های بنیادی جدید می باشد. این فرآیند متفاوت با گونه دیگر است. در گونه دوم بافت عضلانی جدید از سلول های بنیادی موجود از قبل ایجاد می گردد.
در گونه های در حال تمایز زدایی، توانایی ترمیم بافت با افزایش سن کاهش نمی یابد که دانشمندان آن را مرتبط با توانایی تولید سلول های بنیادی جدید از سلول های عضلانی بر حسب نیاز می دانند.
عضلات انسان نیز قابلیت ترمیم دارند و به طور مؤثر فیبرهای عضلانی آسیب دیده ترمیم می شوند. بنابراین در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی( گروهی از اختلالات می باشد که عضلات به تدریج شکسته می شوند)، در عوض بدن نمی تواند با حذف بافت عضلانی ادامه دهد. یکی از دلایل احتمالی آن این است که تعداد سلول های بنیادی  فعال عضله در این بیماران با گذشت زمان کاهش می یابد. بنابراین جمعیت سلول های بنیادی برای ترمیم عضله بسیار کوچک خواهد شد. نتایج بدست آمده در سمندر هنوز برای انسان کاربردی نمی باشد. اما این یافته ها به فهم چگونگی ترمیم بافت آسیب دیده کمک خواهد کرد.
به گفته دکتر Simon، مطالعه فرآیندی که توسط آن سلول های عضلانی سمندر هویت سلولی خود را فراموش می کنند و چگونگی کنترل آن حائز اهمیت است. همچنین اینکه چرا توانایی آنها در ترمیم بافت مستقل از سن و  زمان هایی است که یک بافت از بدن ترمیم شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه