تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 آذر 1392
علت بازگشت سرطان سینه کشف شد
افزایش بیان پروتئین Engrailed1 ؛

علت بازگشت سرطان سینه کشف شد

دانشمندان علت بازگشت بسیاری از سرطان های سینه را مرتبط با افزایش بیان Engrailed1 گزارش کردند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دانشمندان علت مقاومت برخی از سلول های بسیار تهاجمی و کشنده سرطان سینه به شیمی درمانی را کشف کردند.
دکتر Beltran گزارش کرد که پروتئینی به نام Engrailed 1 در کارسینوماهای غشای  پایه  افزایش بیان می یابند. ایشان با طراحی زنجیره ای از اسید آمینه ها این پروتئین را خاموش و تومورهای غشای پایه را از بین برد.
بیماران مبتلا به سرطان سینه مستعد پاسخ به شیمی درمانی هستند، اما بازگشت این بیماری حتی به صورت بسیار تهاجمی تر رایج می باشد.
به گفته دکتر Beltran، این بازگشت توسط تعداد کمی از سلول های سرطانی بوجود می آید که خصوصیات سلول های بنیادی را دارند که اجازه بقا در مقابل شیمی درمانی را به آنها می دهد. در این سلول ها بیان Engrailed1 افزایش یافته است. Engrailed1 پروتئینی است که تنها در سرطان سینه غشای پایه مشاهده می شود. دکتر Beltran و همکارانش کشف کردند که Engrailed در تکثیر سریع سلول هایی که موجب رشد تومور می شوند، دخالت ندارند.
Engrailed1 به طور نرمال محدود به مغز می باشد، جایی که از مرگ نورون ها حفاظت کرده و به عملکرد نرمال آنها کمک می کند. فقدان این پروتئین در مغز با بیماری پارکینسون مرتبط می باشد. ولی عملکرد مشخصی برای Engrailed1 در بافت سینه مشخص نشده است. به نظر می رسد Engrailed1 خصوصیات حفاظتی برای سلول های سرطان سینه دارد. مشابه خصوصیتی که در نورون های با بقای طولانی نشان می دهد. این نشان دهنده این است که چرا این سلول ها زنده مانده و به شیمی درمانی مقاوم می شوند. محققین نشان دادند که بیانEngrailed1 در دودمان های سلولی سرطان سینه دچار التهاب شده بسیار افزایش یافته است. همچنین این ژن با ژن EPRS که کنترل کننده mRNA و سنتز پروتئین های التهابی می باشد، مرتبط است.
التهاب با پیشرفت سرطان مرتبط می باشد. Engrailed1 به تنهایی قادر به کنترل پاسخ های التهابی مسئول به راه اندازی شکل های تهاجمی سرطان می باشد. دلیل تغییر Engrailed1 در بافت های سرطانی سینه یک صورت یک راز باقی ماند.
به گفته دکتر Beltran سلول های سرطانی قسمتی از طبیعت بدن می باشند و هر چیز در طبیعت راهی را برای بقا پیدا می کنند.
پس از یافتن چگونگی اتصال Engrailed1 به DNA و سایر پروتئین ها، دانشمندان یک پپتید سنتتیک  را کشف کردند که می تواند قدرت اتصال Engrailed1 را تغییر دهد. تیم تحقیقاتی دکترBeltran از این پپتید در کشت سلول جهت تخریب اتصال Engrailed1 به بخش های پروتئینی خود و DNA استفاده کردند. سلول های سرطانی برای بقای خود به Engrailed1 نیاز دارند. این پپتید تمامی برهم کنش های Engrailed1 را از بین برده و موجب مرگ سلول های سرطانی می گردد. این نتایج باید در مدل های حیوانی نیز بررسی شود. اگر Engrailed1 در متاستاز تومورهای پایه ای حیاتی می باشد، بنابراین می توان داروهایی را جهت مبارزه با بازگشت سرطان در بیشتر شکل های کشنده سرطان سینه تولید کرد.