تاریخ انتشار: شنبه 09 آذر 1392
استفاده از آنتی بیوتیک های خاص، خطری کنده شدن شبکیه را افزایش نمی دهد

  استفاده از آنتی بیوتیک های خاص، خطری کنده شدن شبکیه را افزایش نمی دهد

برخلاف مطالعات اخیرا صورت گرفته، محققین دانمارکی هیچ رابطه ای را بین استفاده از کلاسی از آنتی بیوتیک ها به نام fluoroquinolones( مانند سیپروفلوکساسین) و افزایش خطر کنده شدن شبکیه پیدا نکردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، کنده شدن شبکیه یک اختلال چشمی حاد است که حتی در صورت استفاده از جراحی فوری نیز موجب نابینایی می شود. مطالعه اخیر نشان داده است که استفاده از fluoroquinolones  به طور شدیدی همراه با کنده شدن شبکیه است که تقریبا 5/4 برابر این خطر را افزایش می دهد. یک مکتنیسم ممکن می تواند اثرات این دارو روی بافت پیوندی باشد.

این محققین در صدد برآمدند تا ببینند که آیا fluoroquinolones خوراکی نیز همراه با افزایش خطر کنده شدن شبکیه است.

داروهای مورد استفاده fluoroquinolones شامل سیپروفلوکساسین(2/88 درصد)، اوفلوکساسین(2/9 درصد)، فلرئوکساسین(2/1 درصد)، موگزیفلوکساسین(8/0 درصد) و بقیه(8/0 درصد) بودند.

از 566 بینار با کندگی شبکیه، 72 نفر آن ها در معرض fluoroquinolones قرار گرفته بودند. از طرف دیگر، در مورد افرادی که در معرض fluoroquinolones قرار نگرفته بودند 494 مورد اتفاق افتاد.

آنالیز نتایج به دست آمده نشان داد که fluoroquinolones نیز در مقایسه با حالت کنترل هیچ گونه رابطه ای با کنده شدن شبکیه ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه