تاریخ انتشار: دوشنبه 11 آذر 1392
سلول درمانی پمفیگوس در مرحله تحقیقاتی است
یک متخصص پوست

  سلول درمانی پمفیگوس در مرحله تحقیقاتی است

یک متخصص پوست گفت: بیش از 250 هزار بيمار مبتلا به ضايعات پوستی در كشور با روش سلول درمانی درمان شده اند و مطالعاتی برای درمان بیماری پمفیگوس با استفاده از سلول درمانی در دستور کار قرار گرفته است و امید می رود هر چه زودتر به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
امتیاز: Article Rating

دکتر اکرم السادات خدائیانی در باره بیماری پمفیگوس به خبرنگار بنیان گفت: بیماری پمفیگوس یا Pemphigus یک بیماری خود ایمنی است که بدن علیه یک پروتئین خاص در پوست آنتی باديهایی ترشح می کند و سيستم ايمنی به سلولهای پوست و غشاهای مخاطی حمله کرده و با تخريب دیوار بين سلولی و جدا کردن سلولها از یکدیگر، باعث ايجاد تاول و زخمهايی در ناحیه درگیر می شود.
وی با اشاره به اینکه شایع ترین سن ابتلا به این بیماری، دهه چهارم و پنجم عمر است، خاطر نشان کرد: پمفیگوس بیماری غیرعفونی و غیرمسری است که درمانش مدت زیادی طول می کشد و بين 4 تا 5 هزار نفر در ايران به اين بيماری التهابی پوستی مبتلا بوده و ميزان شيوع آن در خانم ها بیشتر است.
او ادامه داد: از آنجا که این بیماری جزء بیماری های خود ایمنی است علت بروز آن دقیقا مشخص نیست  اما ژنتیک و مجموعه ای از عوامل محیطی مانند برخی داروها ،مواد غذایی ، استرس و حالت های روانی در تشدید و بروز آن دخالت دارند.
این متخصص پوست گفت: بیش از 250 هزار بيمار مبتلا به ضايعات پوستی در كشور با روش سلول درمانی درمان شده اند و مطالعاتی برای درمان بیماری پمفیگوس با استفاده از سلول درمانی در دستور کار قرار گرفته است و امید می رود هر چه زودتر به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
خدائیانی تصریح کرد: ایجاد تاول های ریز در دهان از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است که این تاول ها بسیار دردناک بوده و به سادگی خونریزی می کند . این ضایعات در نهایت حلق و حنجره را درگیر کرده و باعث اشکال در بلع و در مواقعی خشونت صدا می شود.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه ترکيبات شيميايی موجود در برخی از مواد غذايی، تاول ها را تشدید می کنند، اذعان کرد: صورت، بدن، کشاله ران و زیر بغل از نواحی هستند که بیشتر دچار تاول می شوند و با پاره شدن تاول ها بوی نامطبوعی متصاعد می شود.
او با تاکید بر اینکه شدت این بیماری با استرس رابطه مستقیم دارد، اضافه کرد: در حال حاضر درمان این بیماری با داروهای کورتون و داروهای پایین آورنده سیستم ایمنی انجام می گیرد و برای پیشگیری از عفونت، باید پوست همیشه تمیز باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مرگ ومیر در بیماران مبتلا به علت عفونت است، گفت: این بیماری غیر عفونی و غیر مسری است و در صورتیکه شخصی مبتلا به این بیماری باشد و باردار شود با اجازه قانونی باید جنین سقط شود  چون انتقال جفتی آنتی بادی های مادر، می تواند باعث بروز تاول هایی در نوزاد شود.
وی ادامه داد: شستشو و حمام روزانه ،کنترل و ثابت نگهداشتن وزن بدن ،انجام مرتب ورزشهای سبک ، پرهیز از خستگی مفرط،رژیم غذایی حاوی پروتئین ،میوه و سبزیجات، مصرف غذاهایی با کربوهیدرات ، نمک و چربی  بسیار کم ،شستشو و ضد عفونی مواد خوراکی ، کنترل فشار خون و انجام آزمایشات دوره ای توصیه شده توسط پزشک از مواردی است که توسط فرد مبتلا باید رعایت شود.
خدائیانی در خاتمه گفت: امروزه مرگ ناشی از پمفیگوس در 5-15 درصد گزارش شده که به دلیل عوارض درمان با استروئید است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه