تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 آذر 1392
اهمیت و نحوه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف
در همایش آشنایی با سلول‌های بنیادی تشریح شد:

  اهمیت و نحوه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف

همایش یک روزه «آشنایی با سلول‌های بنیادی و بانک خون بندناف» به منظور آگاهی در زمینه‌ ذخیره سازی خون بندناف به همت جهاد دانشگاهی استان البرز و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در محل این دانشگاه برگزار شد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، در ابتدای این همایش دکتر سید هادی موسوی، عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به معرفی سلولهای بنیادی و پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف پرداخت و گفت: سلولهای بنیادی ابتدایی ترین سلولهای سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و به سلولهای بالغ و خاصی تبدیل می‌شوند که مسؤول ساخت انواع بافت‌های بدن هستند.
 
وی افزود: منشأ کل اعضا و سلول‌های بافت‌های مختلف بدن سلول‌های بنیادی هستند که بعد از کامل شدن اعضای بدن، مسؤول ترمیم بافت‌های آسیب دیده هستند و سلول‌های جدید را جایگزین سلولهای پیر و فرسوده می‌کنند. در واقع سلولهای بنیادی نقش بسیار مهمی در سلامتی و بهبود افراد ایفا می‌کنند.
 
موسوی ادامه داد: سلول‌های بنیادی بر اساس ویژگی و منشأ آن به سلول‌های بنیادی جنینی، سلول بنیادی بالغین و سلولهای بنیادی خون بند ناف تقسیم می‌شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: طبق تحقیقات و آمار ارائه شده، از سال 1999 تا 2008 میزان استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف نسبت به سلولهای بنیادی خون محیطی و مغز استخوان بیشتر بوده است.
 
عضو کمیته کنترل کیفی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف پژوهشگاه رویان در ادامه به مزایای استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: اهدای خون بند ناف خطری برای اهداکننده آن (جنین و مادر) به دنبال ندارد و میزان واکنش‌های رد پیوند در این روش کمتر است. جمع آوری خون بند ناف ساده‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: در کل دنیا تاکنون 30 هزار پیوند از طریق سلول‌های بنیادی صورت گرفته است و مطابق آمار ارائه شده بیماری فلج مغزی، تالاسمی، لوسومی حاد و دیابت بیشترین میزان پیوند را داشته‌اند.
 
به گفته این پژوهشگر اولین پیوند در سال 1988 انجام شده است و در حال حاضر مداوای 80 نوع از بیماریها توسط پیوند از طریق سلول‌های بنیادی انجام می‌شود.
 
در ادامه این همایش، دکتر مریم رادمنش، عضو کمیته کنترل کیفی و پزشک مشاور در بانک سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز گفت: امروزه خون بندناف نوزاد را به جای دور ریختن، می‌توان ذخیره کرد و در آینده برای خود او یا سایر بیماران استفاده کرد.
 
وی افزود: والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و خون از بندناف و جفت جمع آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود و سپس خون بند ناف نوزاد، منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون شود، برای درمان استفاده شود.
 
پزشک مشاور در بانک سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان درباره انواع بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: بسته به تمایل و انتخاب خود خانواده، خون بند ناف نوزاد در بانک اختصاصی و یا عمومی ذخیره می‌شود.
 
رادمنش ادامه داد: در بانک خون اختصاصی، خون بندناف را برای استفاده نوزاد یا اعضای خانواده‌اش در آینده نگهداری می‌کنند و والدین نوزاد برای جمع‌آوری خون بندناف و فرآوری آن، مبلغ اولیه‌ای را پرداخت کرده و سالانه مبلغ را برای نگهداری این ذخیره خصوصی خون بندناف می‌پردازند.
 
وی تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل، خون بند ناف نوزاد خود را با ذخیره‌سازی در بانک خون عمومی، اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد، استفاده شود.
 
رادمنش در ادامه به اعلام آمار نمونه‌های ذخیره شده در جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 600 هزار نمونه در بانک خون بندناف عمومی و بیش از دو میلیون و 500 هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی ذخیره شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: بانک خصوصی رویان از سال 1385 به عنوان اولین بانک خون بند ناف در ایران شروع به فعالیت کرده است و تاکنون دارای 37 هزار نمونه در این بانک خصوصی ذخیره شده است.
 
عضو کمیته کنترل کیفی پژوهشگاه رویان ادامه داد: در حال حاضر پژوهشگاه رویان، بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان دکتر شریعتی دارای نمایندگی بانک عمومی هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: مساله‌ای که باید یادآور شویم، عظمت خداوند است و اینکه خداوند برای درمان دردهای ناعلاج انسان، سلولهای بنیادی را در خود او به عنوان راهی برای بهبودش قرار داده است و اگر تا به امروز موفق به کشف آن نشدیم، به دلیل عدم پیشرفت و نقص در علم بشر بوده است.
 
در ادامه این همایش کاربردهای بالینی سلولهای بنیادی و مهندسی بافت و پوست مصنوعی توسط دکتر زهرا عروجی، مدیر کلینیک پوست مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان و دکتر احسان تقی آبادی، عضو گروه تحقیقاتی سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان تبیین شد.
 
انتهای پیام
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه