تاریخ انتشار: شنبه 23 آذر 1392
داروهای دیابتی روی قلب مردان و زنان به صورت متفاوت اثر می گذارند

  داروهای دیابتی روی قلب مردان و زنان به صورت متفاوت اثر می گذارند

طبق مطالعات صورت گرفته به وسیله محققین واشینگتن، داروهایی که به طور گسترده برای درمان دیابت نوع2 استفاده می شود، هر چند از نظر پزشکی در هر دو جنس این داروها قند خون را به صورت یکسان کنترل می کنند اما اثرات متفاوتی را روی قلب زن و مرد دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، به طور ویژه، داروی متفورمین که معمولا برای دیابت تجویز می شود روی عملکرد قلب زنان اثر دارد ولی در مورد مردان این گونه نیست. در این زنان یک شیفت متابولیک دیده می شود هرچند که خطر نارسایی قلبی افزایش می یابد.

این محققین می گویند که تفاوت های جنسی شدید در چگونگی پاسخ دهی قلب به داروهای مختلف مشاهده کرده اند، و در نتیجه ما احتیاج به تعریف روش های درمانی جدیدی داریم که برخی از آن ها برای زنان مبتلا به دیابت و برخی دیگر برای مردان بهینه هستند.

این اولین مطالعه صورت گرفته برای بررسی تفاوت های جنسی در پاسخ قلبی به درمان های دیابتی است. در دیابت نوع2، پانکراس انسولین می سازد اما بدن نمی تواند از آن به صورت موثر برای کاهش گلوکز خون و به نوعی انتقال گلوکز از خون به بافت ها استفاده کند. اما به دلایلی غیر مشخص بیماران مبتلا به دیابت در خطر حمله قلبی بیشتری هستند.

این محققین اثر متفورمین را روی 78 بیمار بررسی کردند. این بیماران به سه گروه تقسیم شدند، گروه اول متفورمین را  به تنهایی دریافت کردند، گروه دوم متفورمین را همراه با روزیگلاتازون و گروه سوم متفورمین را با لووازا (نوعی روغن ماهی) دریافت کردند.

وقتی این سه گروه را بدون در نظر گرفتن جنسیت بررسی کردند هیچ تفاوتی مشاهده نکردند. اما زمانی که از نظر جنسی تفکیک کردند، داروها اثرات بسیار متفاوت  و گاها معکوسی روی متابولیسم قلبی داشتند و قند خون در همه بیماران به صورت کنترل شده باقی ماند.

بیشترین تفاوت بین زنان و مردان در گروهی بود که داروی متفورمین را به تنهایی دریافت کردند. آن ها نشان دادند که این دارو اثرات مطلوبی را روی متابولیسم قلبی در زنان  و اثرات ناگواری در مردان دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه