تاریخ انتشار: یکشنبه 24 آذر 1392
درمان تحلیل لکه زرد شبکیه با سلول های بنیادی

  درمان تحلیل لکه زرد شبکیه با سلول های بنیادی

سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی برای macular degeneration یا تباهی لکه زرد در حیوانات موفق بوده است و پژوهشگران درصدد آزمایش این روش در انسان می باشند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از scmp،  پروفسور Gurdon  از پیشگامان حیطه سلول های بنیادی که پدر cloning لقب گرفته است در کنفرانسی در هنگ کنگ اعلام کرد دانشمندان تا شش ماه آینده آزمایشات مربوط به پیوند سلول های بنیادی را برای این بیماری آغاز خواهند کرد. 
macular degeneration نوعی بیماری است که در آن به تدریج  با ضعف بینایی دید لازم برای تشخیص واضح اشیا و کارهایی از قبیل مطالعه ورانندگی از بین  می رود. با پیشرفت بیماری مذکور مرگ سلول های بخشی از چشم به نام  (retinal pigment epithelium(RPE اتفاق می افتد. این قسمت تیره رنگ متشکل از سلول هایی است  که مسوول تغذیه سلول های بینایی موجود در شبکیه می باشند. پژوهشگران درحال مطالعه بر روی سلول های بنیادی مشتق شده از RPEهستند تا بتوانند از آن ها برای درمان macular degeneration استفاده نمایند. محققان می گویند  این احتمال وجود دارد که اجازه شروع آزمایشات بالینی روش سلول درمانی تا شش ماه دیگر داده شود اما به کارگیری این روش  برای درمان بیماران به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا مرحله دوم و سوم آزمایشات بالینی ممکن است سال ها طول بکشد. آن ها همچنین می گویند باید پذیرفت که ممکن است این روش موفقیت آمیز نباشد. بیماری macular degeneration  با کهولت رابطه دارد و در افراد بالای 55 سال با ضعف دید و حتی نابینایی همراه است وشامل انواع خشک و تر می باشد. نوع تر بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد و سریع پیشرفت می کند و ممکن است طی سه ماه منجر به نابینایی شود. محققان با پیوند سلول های بنیادی به منظور جایگزینی سلول های RPE قصد درمان این بیماری را دارند. پروفسور Gurdonمی گوید امکان ایجاد لایه ای از سلول های RPE در آزمایشگاه فراهم شده است. این لایه را می توان داخل چشم و زیرشبکیه وارد کرد تا از سلول هایی که گیرنده نور هستند حمایت کنند. وی می افزاید این روش نسبت به جراحی مقرون به صرفه تر است. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 26 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />متاسفانه درمان آتروفی ماکولا با سلول های بنیادی امکان پذیر نیست.

شنبه, 26 بهمن,1392

ابوالحسن

با سلام آیا برای درمان تحلیل لکه زرد از طریق سلولهای بنیادی در ایران نیز فعالیتی انجام گرفته است ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه