تاریخ انتشار: دوشنبه 25 آذر 1392
تکوین غضروف مفاصل در انسان ها توسط سلول های بنیادی

  تکوین غضروف مفاصل در انسان ها توسط سلول های بنیادی

دانشمندان موفق به استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم غضروف مفصلی در انسان شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از newsroom، تحقیقات سلول های بنیادی در UCLA اولین مطالعه را جهت شناسایی سلول های منشأ و پیگیری تکوین اولیه غضروف مفصلی انسان به چاپ رساندند. این نتایج منشأ سلولی جدید و نقشه بیولوژیکی را برای درمان های ترمیمی آسیب های غضروفی و آسیب های ناشی از آرتروز فراهم می کند. این چنین درمان های تحول انگیز در طی 3 سال به مطالعات کلینیکی رسید. غضروف مفصلی، بافت بسیار تخصص یافته که از سلول هایی به نام کندروسیت تشکیل شده است، از استخوان های مفاصل در برابر فشارهای مربوط به تحمل بار حفاظت کرده و اجازه حرکت تقریبأ بدون اصطکاک را به سطوح مفصلی، جایی که استخوان با سایر استخوان های مفصل متصل می شود، می دهد. آسیب های غضروفی و فقدان ترمیم آن اغلب منجر به آرتروز می گردد که شامل تخریب مفاصل ، استخوان و غضروف، می باشد. عمومأ بیش از 20 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به آرتروز می باشند. ترمیم سطح مفاصل به یک اولویت اصلی در پزشکی نوین تبدیل شده است. از آنجاییکه دانشمندان به مطالعه توانایی انواع سلولی متفاوت در تولید غضروف مفصلی پرداختند، هیچ یک از استراتژی های رایج ترمیم بر پایه سلول شامل، گسترش کندروسیت های مفصلی یا سلول های استرومای مزانشیمی از مغز استخوان افراد بالغ، بافت چربی، سینوویال و یا مایع آمنیوتیک، بافت غضروف مفصلی را در آزمایشگاه به مدت طولانی ایجاد نکرد. در این مطالعه، دانشمندان از تکنیک های بیولوژی مولکولی پیچیده استفاده کردند تا تعیین کنند که چه سلول هایی از سلول های بنیادی جنینی رشد می کنند و کدام یک می توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند و سلول های پیش ساز غضروف یا کندروسیت را ایجاد کنند. سپس آنها رشد این سلول های پیش ساز را به سلول های غضروفی مورد بررسی قرار دادند و پیشرفت رشد آنها را مانیتور کردند، خصوصیات ژنتیکی مهم و یا نشانه هایی که مراحل رشد این سلول ها را با تکوین آنها به سلول های غضروفی تعیین می کند را ثبت کردند. به گفته دکتر Evseenko، ما بدنبال یافتن پاسخ سه سوال بودیم، مکانیسم مولکولی کلیدی، جمعیت سلولی کلیدی و مراحل تکوینی در انسان. آنها به دقت به مطالعه تکوین کندورسیت ها پرداختند، نه تنها ژن ها بلکه مارکرهای بیولوژیکی که به آنها دراعمال سیستمی برای بهبود روش های درمانی رایج بر پایه سلول های بنیادی کمک خواهد کرد را مورد بررسی قرار دادند.
سلول های بنیادی اغلب با استفاده از ترکیبات حیوانی که به رشد و نمو این سلول ها کمک می کند، رشد می کنند، اما این چنین ترکیبات می توانند منجر به ایجاد تغییرات ناخواسته و آلودگی  شوند. فرآیند تحقیقات دکتر Evseenko به هیچ یک از ترکیبات حیوانی وابسته نمی باشد، بنابراین اجازه تولید بالقوه درمان هایی مانند سرم های سلول بنیادی که برای انسان ایمن است، را می دهد.
به گفته دکترEvseenko، در یک موجود زنده بیش از یک نوع سلول مسئول ترمیم کامل بافت می باشد، بنابراین علاوه بر مطالعات تولید غضروف مفصلی توسط سلول های بنیادی انسان، از پروتکل های متفاوتی از ترکیبات متنوع سلول های پیش ساز بالغ موجود در مفصل جهت تولید غضروف استفاده کردند. بر اساس این درمان ها بسیاری از جراحی های زانو و مفصول ران جایگزین شد و به بیماران رشد مجدد غضروف از بین رفته پیشنهاد شد که استخوان های آنها را سالم و دست نخورده حفظ کرده و آنها را از ناراحتی و درد جراحی دور نگه می دارد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه