تاریخ انتشار: یکشنبه 24 آذر 1392
اخلاقی زیستی استفاده از رحم جایگزین را جایز می داند؟
رئیس پژوهشگاه ابن سینا

  اخلاقی زیستی استفاده از رحم جایگزین را جایز می داند؟

دکتر محمدمهدی آخوندی با اشاره به اینکه بشر در زمینه مباحث زیستی به شدت پیش می رود گفت: این پیشرفت هایی که انجام می شود الزاما پیشرفت در سلامت و سعادت و پیروزی بشر نیست و ممکن است این دستاوردها به نفع بشر نباشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اینکه ما شاهد رشد خوب نانو تکنولوژی در ایران و دنیا هستیم افزود:آیا الزاما استفاده از این تکنولوژی نانو که زمینه های جدیدی را در نیازهای ما رفع می کند می تواند به نفع ما باشد؟
دکتر آخوندی در ادامه به مساله تولید مثل اشاره کرد و توضیح داد: وقتی جنین در محیط آزمایشگاه درست می‌شود، می‌توان کارهای متفاوتی بر روی او انجام داد. برای مثال می توان از آن برای درمان ناباروری استفاده شود، می توان از هسته سلول آن و جایگذاری سلولی دیگر موجودی جدید داشته باشیم،می توان سلول های بنیادی را از آن خارج کرد و بعد نسبت به ایجاد یک سری فعالیت ها در بحث سلول درمانی یا ساختن اندام ها یا در زمینه های دیگر استفاده کرد،می توان سلول را بیرون کشید و آن را مجددا ارزیابی کرد و سلامت و جنسیت آن را بررسی کرد، می توان وارد رحم شده و جنین را حذف کرد و...
وی افزود: اما در کنار تنوع مسائل مختلفی که توسعه بیوتکنولوژی در اختیار ما می گذارد و ابزار و امکاناتی که وجود دارد مباحث اخلاقی مطرح می شود که آیا انجام دادن این کارها خوب و اخلاقی و شرعی است یا خیر؟ آیا ما مجوز این کار را از خود فرد گرفتیم یا خیر؟ آیا می توانیم سلولی که از بدن فرد جدا می شود ذخیره و استفاده کنیم و بدون اجازه فرد در راه توسعه فعالیت هایمان به کار ببریم یا خیر؟هر کدام از این مباحث در بحث سقط و اهدای جنین، رحم جاگزین، ژنتیک و...می تواند مسائل اخلاقی و حقوقی داشته باشد.
بررسی مساله اهدای جنین، رحم جایگزین و اهدای تخمک و اسپرم
رئیس پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اینکه اهدای جنین به عنوان یک قانون پذیرفته شد گفت: هر چیزی که قانون شود یعنی شورای نگهبان با آن موافق است و وقتی شورای نگهبان موافق باشد یعنی اجماع علما با این مساله موافق هستند.
وی در مورد رحم جایگزین توضیح داد: رحم جایگزین از ساده ترین مسائلی است که در بعد شرعی با آن مواجه هستیم.چون جنینی است که برای خود زوج است وهم اسپرم و هم تخمک به زوج تعلق دارد.اما خانم رحم ندارد.بنابراین از رحم فرد دیگر استفاده می کند و این جنین به خودش برگردانده می شود.تقریبا اجماع فقها در استفاده از این امر منعی ندارند و مشکلی وجود ندارد.
دکتر آخوندی در ادامه راجع به اهدای تخمک و اسپرم بیان کرد: بحث ها در مورد اهدای تخمک ساده تر هستند.چون از یک طرف هم خانم جنین را حمل می کند هم اقا در تشکیل جنین مشارکت دارد.اما در رابطه با اهدای اسپرم قضیه مشکل تر است.زیرا مرد مشارکتی در رابطه با جنینی که تشکیل شده است ندارد.در این مورد بعضی علما مجوز دادند برخی خیر و فعلا نظر قطعی وجود ندارد.
بررسی طرح اولویت و ملاحظات علمی اخلاقی
رئیس پژوهشگاه ابن سینا در ادامه گفت:ما نیاز داریم از جنبه های مختلف  به این مسائل  بپردازیم و یونسکو این امکان را از 20 سال پیش ایجاد کرده است.در یونسکو مسائلی که بین کشورها اولویت دارد مطرح می شود تا به یک بحث واحد برسند.بر همین اساس کمیته کشور اولویت هایی که در ایران وجود دارد را شناسایی کرده تا بر مبنای اولویت ها فعالیت های خود را توسعه دهد و دنبال کند.
وی افزود:البته طرح مربوط به بحث اولویت ها  هنوز خاتمه پیدا نکرده است و امیدواریم در نهایت مواردی که از دید دانشمندان خودمان به عنوان یک اولویت محسوب می شود را به عنوان بحث کاریمان مد نظر قرار دهیم و تا چهار ماه آینده این طرح خاتمه پیدا کند.
دکتر آخوندی درمورد ملاحظات علمی اخلاقی در باب شبیه سازی گفت:فعالیت های زیادی از جنبه های موضوعی قضیه ، فقهی ، شرعی و حقوق بین الملل در بحث شبیه سازی در ایران انجام شده است.اما هنوز موضع مشترک و جامعی را از خود کشور در رابطه با مساله بیان نکردیم.در واقع هنوز موضع جامعی در این زمینه نداریم.فعلا به عنوان یک پروپوزال کامل شده و منتظر بودجه هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: مسئولین متوجه شوند که این طرح ها نیازمند بودجه است.از طرفی نمی توانیم نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم.اگر بی تفاوت باشیم مجبوریم جلوی پیشرفت خود را بگیریم.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه