تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 بهمن 1390
روشی جدید برای تحریک سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت

  روشی جدید برای تحریک سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت

در این مطالعه  که توسط Eric Vivier و  Sophie Ugolini در مرکز ایمونولوژی Luminy مارسی انجام شد٬مشخص گردید تنها یک ژن در موش جهش یافته ، توانایی تحریک سیستم ایمنی بدن را در برابر تومورها و عفونت های ویروسی به عنوان فاکتور تحریکی به عهده دارد. هرچند که این ژن برای فعال کردن یکی از اولین خطوط دفاعی بدن یعنی سلول های NK  شناخته شده بود اما وجود یک تناقض در این زمینه نشان داد که با  غیرفعال سازی این ژن سلول های NK دارای حساسیت فوق العاده ای نسبت به سیگنال های هشدار دهنده ارسالی از سوی سلول های توموری  خواهند شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medicaexpress؛ این داده های جدید را می توان به عنوان گامی مهم در جهت درک مکانیسم دقیق  این سلول کلیدی در سیستم ایمنی  وهمچنین یک روش جدید درمانی برای مبارزه با عفونت در نظر گرفت. جزئیات این کار دربیستمین شماره مجله علوم  درژانویه 2012 منتشر شده است.

بدن ما  روزانه توسط بسیاری از ذرات مختلف عفونی (باکتری ها ، ویروس ها ، و غیره) ، که ما را احاطه کرده اند مورد حمله قرا می گیرد.. سلولهای ایمنی مختلفی در برابر این حملات  فعال می شوند: پاسخ اولیه از سوی سیستم ایمنی ذاتی انجام می گیرد ، که به تدریج  در مرحله بعد باعث فعال سازی لنفوسیت های B  و لنفوسیت های T سیستم ایمنی اکتسابی می گردد.. سلول های (NK) بخشی از خط اولیه دفاعی ارگانیسم محسوب می شوند. آنها به طور  انتخابی می توانند سلول های توموری یا سلول های آلوده به میکروب ها را که حاوی پیام رسان های شیمیایی ترشح کننده به نام سیتوکین ها را، که باعث تحریک و پاسخ مستقیم لنفوسیت های B و T  می شوند از بین ببرد.


بررسی ها ومطالعات ژنتیکی انجام شده شده در طی سال های کذشته نشان داد ٬ژنی که غیر فعال شدن  آن به نوعی باعث افزایش عملکرد  سلول های NK  می شود٬ Ncr1  نام داشت ، که به عنوان عاملی کمک کننده در  ساخت گیرنده NKp46 ، که بر روی سطح سلول های NK وجود دارد ٬عمل می کند..

Sophie Ugolini، نویسنده مشترک مقاله می گوید: سلول های NK طی مراحل مختلف بلوغ ورشد قبل از مواجه با میکروارگانیسم ها یا سلول های تومور٬ توانایی های لازم جهت عملکردی بی نقص را کسب می کنند. بدون این گیرنده ، سلول های NK واکنش پذیری بیشتری داشته و بنابراین به طور موثرتری با حمله ارگانسیم های مختلف به بدن مقابله می کنند. "

به منظور ارزیابی پتانسیل درمانی این روش ، دانشمندان گیرنده NKp46 را با استفاده از مواد مخدر (در این مورد ، یک آنتی بادی مونوکلونال). همانطور که در آزمایشات ژنتیک ، این درمان است ٬مسدود کردند. نتایج این آزمایش نشان داد که بلوک های NKp46 باعث می شود سلول های NK بسیار موثرتر عمل نمایند.

Eric Vivier می گوید:"هدف ما هم اکنون بررسی بیشتر مکانیسم های زیر بنایی این روش و همچنین ارزیابی پتانسیل پزشکی این روش درمانی ، بخصوص برای بیماران که سیستم ایمنی بدن تضعیف شده ، مانند بیماران با نقص ایمنی و کسانی که پیوند مغز استخوان یا شیمی درمانی داشته اند ٬می باشد."
 ایمنی ذاتی اولین سیستم دفاع در برابر تومورها و میکروب ها می باشد.  که فورا در برابر عوامل میکروبی که در تماس با بدن موجود زنده است٬ عمل می کند. ایمنی ذاتی در همه موجودات زنده وجود دارد ، و نقش مهمی در فعال کردن پاسخ اکتسابی در مهره داران بر عهده دارد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه