تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 آذر 1392
کشف مکانیسم  تکثیر و گسترش انگل بیماری خواب

  کشف مکانیسم تکثیر و گسترش انگل بیماری خواب

طبق یافته های پژوهشگران خاموش کردن سیگنال هایی که توسط انگل بیماری خواب فرستاده می شود می تواند راه مقابله با این بیماری باشد. کشفی که می تواند به جلوگیری از گسترش این بیماری منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به Description: Description: http://medicalxpress.com/openx/www/delivery/lg.php?bannerid=373&campaignid=196&zoneid=79&loc=1&referer=http%3A%2F%2Fmedicalxpress.com%2Fnews%2F2013-12-silencing-parasite-aid-sickness.html&cb=7594fd0f1aگزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بر اساس یافته جمعی از محققان با دانستن چگونگی ارتباط  انگل بیماری خواب با یکدیگر می توان از گسترش عفونت جلوگیری کرد. محققان می گویند دارویی جدید می توان طراحی کرد تا انتقال پیام را بین میکروارگانیسم  ها مختل کند.

بیماری خواب  همان گونه که از نامش مشخص است الگوی خواب را در فرد بیمار به هم می زند و از طریق گزش مگس تسه تسه منتقل می شود.در افریقا بیش از 69 میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. در صورت درمان نشدن، این اختلال می تواند به  سیستم عصبی آسیب زده ومنجر به کما، نارسایی عضو و مرگ شود. طی عفونت انگل بیماری که تریپانوزومای افریقایی نامیده می شود در خون تکثیر می یابد سپس انگل های حاصل با آزاد کردن مولکول کوچکی با یکدیگرارتباط برقرار می کنند. زمانی که میزان این مولکول تا حد کافی افزایش یافت به صورت پیامی برای توقف تکثیر انگل عمل می کند در این حالت انگل ها  می توانند توسط مگس تسه تسه دریافت شده و گسترش  یابند.  گروهی از پژوهشگران دانشگاه Edinburgh   اخیرا توانسته اند ترکیبات کلیدی سیستم پیام دهی مذکور را شناسایی کنند. آن ها از تکنیکی به نام gene silencing یا خاموش کردن ژن سود جسته اند تا ژن هایی را شناسایی کنند که برای پاسخ به پیام های فوق استفاده می شوند و درمکانیسم فوق نقش دارند. محققان معتقدند انگل ها با همدیگر ارتباط  بر قرار می کنند تا بتوانند در بدن زنده بمانند و سپس گسترش یابند. برای مبارزه با این انگل این مکانیسم می تواند  مورد هدف قرار گیرد.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 20 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />بله.عفونت های انگلی می تواند سبب ضایعات مغزی و کما شود که البته این اتفاق بیشتر در مناطق بومی اتفاق می افتد و در مناطق شهری که شیوع انگلی خاصی وجود ندارد خیلی مطرح نمی باشد.علل کمای بیمار می تواند بسیار گوناگون باشد که به ترتیب باید رد شود.

شنبه, 19 بهمن,1392

سمانه

با سلام <br /> میخواستم بپرسم آیا ممکنه علت به کما رفتن بعضی از افراد وجود انگلهای ناشناخته ای باشد که منجر به کما در افراد میشن؟ <br />دوست من بدون داشتن هیچ عارضه ای مدت 1 ماهه که در کماست، نتیجه آزمایشاتش هیچ علت خاصی را نشان نمیده و هیچ بیماری یا علامت منفی وجود ندارد؛ آیا این احتمال وجود دارد که دچار انگلی شده باشد که باعث به کما رفتنش شده باشد؟ آیا آزمایشاتی وجود دارد که این احتمال را بررسی کند؟ اگه وجود دارد آیا ایران از این امکانات برخوردار است؟ ممنون میشم اگه بنده را از طریق ایمیل راهنمایی کنید. <br /> صمیمانه از همکاریتان سپاسگزارم. <br />سبز باشید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه