تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 آذر 1392
سلول های بنیادی و درمان ضایعات نخاعی

  سلول های بنیادی و درمان ضایعات نخاعی

به عقیده پژوهشگران سلول درمانی به کمک سلول های بنیادی می تواند اثر قابل توجهی در حیوانات آزمایشگاهی دچار ضایعه نخاعی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ضایعه نخاعی اغلب به علت تصادفات جاده ای یا حوادث ورزشی پیش می آید وبا نتایج مخرب و غیر قابل برگشتی همراه است. متاسفانه تنها در امریکا سالانه 250000 بیمار که 80% آن ها مرد هستند دچار این عارضه می شوند. سلول درمانی با استفاده ازسلول های بنیادی امید های زیادی را در درمان ضایعات نخاعی به وجود آورده است.
در مقاله ای که اخیرا در مجله PLOS Biology   منتشر شده است محققان استرالیایی و انگلیسی نتایج تحقیقات خود را در این زمینه ارائه نموده اند.
سلول درمانی با سلول های بنیادی با هدف استفاده از سلول های خاصی که توان تولید سلول های منطقه آسیب دیده را دارند، انجام می شود.این نوع منطقه آسیب دیده حاصل ضایعه نخاعی است. با این کار امید می رود که توانایی حرکت و احساس بهبود یابد. مطالعات زیادی در این رابطه بر روی حیوانات  از جمله موش و رت انجام شده است که با محدودیت هایی نظیر بودجه و ملاحظات اخلاقی همراه بوده است. این محدودیت ها ازریابی های آماری را در مورد تشخیص اثرات مثبت پیوند سلول های بنیادی دشوار کرده است. در مطالعه جدیدی که صورت گرفته است این مشکل  با انجام روشی به نام meta-analysis حل شده است. روشی که می تواند حتی مطالعات قبلی را نیز بررسی نماید. درمقاله یادشده نویسنده 156 مطالعه منتشر شده را در مورد آزمایشات انجام شده جهت مطالعه اثرات درمان با سلول های بنیادی در 6000حیوانات آزمایشگاهی بررسی نموده است. محققان دریافته اند گرچه  نتایج درمان باسلول های بنیادی در حیوانات می تواند بسیار منتوع باشد، به طور میانگین 25% حرکت و احساس حیوانات دچار ضایعه نخاعی را بهبود می بخشد. در مورد نتایج مربوط به احساس، میزان بهبودی با تعداد سلول های به کار رفته رابطه مستقیم دارد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه