تاریخ انتشار: یکشنبه 01 دی 1392
محققین سلول های مجاری کلیوی را از سلول های بنیادی تولید کرده اند

  محققین سلول های مجاری کلیوی را از سلول های بنیادی تولید کرده اند

دانشمندان ترکیب شیمیایی را کشف کرده اند که وقتی با ترتیبی دقیق به سلول های بنیادی اضافه می شود، ژن های موجود در کلیه را به ترتیب مشابه فعال شدن آن ها در زمان تکوین کلیه جنینی روشن می کند. این سلول های کلیوی زمانی که به کلیه های جنینی یا بالغ موش پیوند زده می شوند، رفتاری مشابه با سلول های کلیوی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،محققین توانسته اند با موفقیت سلول های بنیادی را به سلول های مجاری کلیوی تبدیل کنند. این پیشرفت جالب می تواند روزی در طب ترمیمی مورد استفاده قرار گیرد و جایگزینی مناسب برای دیالیز و پیوند کلیه باشد تا بتواند نارسایی کلیه را درمان کند.

بیماری های مزمن کلیوی یک مشکل بزرگ در سراسر دنیا هستند که سلامتی بسیاری از افراد را تهدید می کنند و گزینه های مرسوم برای درمان این افراد معمولا استفاده از دیالیز و پیوند کلیه است.

این محققین به مدت پنج سال رو استراتژی هایی برای تبدیل سلول های بنیادی پرتوان انسانی به سلول های کلیوی و با هدف ترمیم کلیه کار کرده اند. دکتر Lam در این زمینه می گوید: هدف اصلی ما در این مطالعه ایجاد یک روش ساده، موثر و تکرار پذیر برای تمایز سلولی های بنیادی پرتوان انسانی به سلول های مزودرم بینابینی است که اولین بافتی است که در حین تکوین جنینی برای ایجاد کلیه ها متعهد می شود.

دانشمندان ترکیبی شیمیایی را کشف کرده اند که وقتی با ترتیبی دقیق به سلول های بنیادی اضافه می شود، ژن های موجود در کلیه را به ترتیب مشابه فعال شدن آن ها در زمان تکوین کلیه جنینی روشن می کند. محققین توانسته اند که هر دو سلول های بنیادی جنینی انسانی و سلول های بنیادی القا شده پرتوان انسانی را به سلول هایی تبدیل کنند که دو مارکر PAX2 و LHX1 را بیان می کنند که مارکرهای کلیدی مزودرم بینابینی هستند.

این سلول های تمایز یافته چندین ژن را بیان می کنند که در مزودرم بینابینی بیان می شوند و می توانند به طور خودبخود به ساختارهای لوله ای تبدیل شوند که مارکرهایی شبیه مجاری کلیه بالغ را بیان می کنند. این محققین سپس توانستند این سلول ها را بیشتر تمایز دهند و آن ها را به سلول هایی تبدیل کنند که SIX2، SALL1 و WT1 را بیان می کنند که مارکرهای مزانشیم کلاهک متانفریک هستند.

این سلول ها زمانی که به کلیه های جنینی یا بالغ موش پیوند زده می شوند رفتاری مشابه با سلول های کلیوی طبیعی دارند و این امید را در محققین ایجاد کرد که زمانی خواهد رسید که می توان این سلول ها را به منظور درمان بیمارانی با نارسایی کلیه استفاده نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه