تاریخ انتشار: یکشنبه 01 دی 1392
سلول های بنیادی راه حلی بر ای طاسی سر

  سلول های بنیادی راه حلی بر ای طاسی سر

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه Southern California در زمینه پزشکی ترمیمی منجر به ابداع روشی برای درمان طاسی سر به کمک سلول های بنیادی شده است.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از redorbit، محققان امریکایی عوامل بیولوژیکی را شناسایی کرده اند که مسوول آغازوتوقف رشد موو نیزریزش آن هستند.  مطالعه آن ها بر روی سلولهای بنیادی بوده است که در فولیکول های موی بالغ و پوست وجود دارند و تحت کنترل  پروتئین های BMP و مسیرپیام رسانی  Wnt هستند. این مولکول ها در کنار هم کنترل رشد مو و دیگر عملکردهای سلول را به عهده دارند. مطالعه این گروه از محققان  بر روی این موضوع بوده است که چگونه رشد مو با Wnt7b  فعال می شود و بدون Wnt7b مو بسیار کوتاه تر است. آن ها شبکه پیچیده ای از ژن ها را شناسایی کرده اند که در مسیرهای پیام رسانی BMP و Wntوجود دارند و چرخه رشد مو را کنترل می کنند. کاهش پیام رسانی BMP و افزایش Wnt رشد مو را فعال می کند در حالی که افزایش پیام رسانی BMP و کاهش Wnt سلول های فولیکول مو را خاموش نگه می دارد. در مطالعه ای که نتایج آن چندی پیش در Stem Cells به چاپ رسیده است عملکرد پروتئین های Smad1 و Smad 5مورد بررسی قرار گرفته است. این پروتئین ها سیگنال هایی را ارسال و دریافت می کنند که طی چرخه رشد مو، سلول های بنیادی مربوط به مو را تنظیم می کنند.

این یافته ها پیشرفتی در دانش پایه محسوب می شود و می تواند به روش های درمانی برای بیماری های مختلف تبدیل شود. از آن جایی که مسیر پیام رسانی BMP نقش کلیدی در حفظ پایداری انواع مختلف جمعیت سلول های بنیادی بالغ دارد یافته های جدید در مورد این مسیرمی تواند علاوه بر طاسی سر در درمان سایر بیماری ها نظیر بازسازی پوست بعد ازسوختگی و سرطان نیزکاربرد داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 12 دی,1392

لیلا عرب

با سلام محققین پژوهشگاه رویان در بخش پوست و مو در حال تحقیق در این زمینه هستند که در صورت این که به نتیجه رضایت بخش برسر در این سایت اعلام شده و بر روی بیماران تست خواهد شد.

پنجشنبه, 12 دی,1392

شهرزاد

با سلام ممنون از زحمات شما.من خیلی منتظر نتیجه درمان طاسی با سلولهای بنیادی هستم.آیا نتایج تابحال رضایت بخش بوده است؟و تا چه حد؟چه زمانی این رویای درمان طاسی با سلولهای بنیادی به واقعیت می پیوندد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه