تاریخ انتشار: دوشنبه 02 دی 1392
سلول های بنیادی بالغ زمانی که به حالت خفته هستند می توانند سرطان را سرکوب کنند

  سلول های بنیادی بالغ زمانی که به حالت خفته هستند می توانند سرطان را سرکوب کنند

محققین طب ترمیمی و سلول های بنیادی مکانیسمی را کشف کرده اند که طبق آن سلول های بنیادی بالغ توانایی شان در شروع سرطان پوست را طی فاز خفته شان سرکوب می کنند. این یافته می تواند استراتژی های بهتری را برای جلوگیری از سرطان ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnewsroom،سلول های بنیادی فولیکول مو، نوع ویژه ای از سلول های بنیادی بالغ هستند که فولیکول های مو را تولید می کنند. این سلول های منشا کارسینومای سلول های سنگفرشی پوستی که یک سرطان رایج پوستی هست،  نیز می باشند. این سلول ها دائما در حال تغییر از حالت فعال به حالت خفته و بالعکس می باشند.

با استفاده از مدل های موشی، این محققین از یک ژن شناخته شده عامل سرطان برای سلول های بنیادی فولیکول مو استفاده کردند و دریافتند که طی دورانی که این سلول ها در فاز خفته قرار دارند نمی توانند منجر به شروع سرطان پوست شوند. از طرف دیگر مطالعه نشان داد که اگر این سلول ها در دوره فعال یا رشدشان باشند می توانند منجر به شروع سرطان شوند.

دکتر وایت می گوید: ما دریافته ایم که این نوع سرکوب تومور از طریق سلول های بنیادی خاموش و ژن PTEN صورت می گیرد که ژنی است که برای تنظیم پاسخ سلولی به مسیرهای سیگنالینگ مهم است.

بنابراین استفاده از سلول های بنیادی خفته شکلی جدید از سرکوب توموری در سلول های بنیادی فولیکول مو است و PTEN برای این که این سرکوب اتفاق بیافتد ضروری است.

شناسایی مسیر سرکوب سرطان از طریق سلول های بنیادی خفته اطلاعاتی را در مورد استراتژی های پیشگیری کننده در یکسری بیماران مانند گیرنده های پیوند اعضا ارائه می دهند. این اطلاعات می تواند  به عنوان گزینه ای مناسب  برای افرادی باشد که بیشتر مستعد کارسینومای سلول های سنگفرشی هستند یا افرادی که داروی vemurafenib را برای ملانوما مصرف می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه