تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 دی 1392
جایگاه شروع و چگونگی گسترش آلزایمر مشخص شد

  جایگاه شروع و چگونگی گسترش آلزایمر مشخص شد

دانشمندان موفق به تشخیص محل آغاز و چگونگی گسترش آلزایمر در مراحل ابتدایی بیماری با استفاده از تصویربرداری MRI با وضوح بالا و اندازه گیری میزان دو پروتئین tau و APP در هیپوکمپ شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از تصویر برداری MRI با وضوح بالا در بیماران آلزایمری و مدل های حیوانی این بیماری، محققین سه مسئله اساسی این بیماری را روشن کردند: کجا این بیماری آغاز می گردد، چرا در آن ناحیه آغاز می شود و چگونه گسترش می یابد. با گسترش اطلاعات درباره آلزایمرتشخیص زود هنگام این بیماری میسر شده و داروها مؤثرتر عمل خواهند کرد.
سال هاست مشخص شده که آلزایمر در ناحیه ای از مغز به نام entorhinal cortex  آغاز می شود. این مطالعه برای اولین بار درموجودات زنده نشان داد که آلزایمر به صورت اختصاصی در قشر entorhinal جانبی یا LEC آغاز می شود. LEC دروازه هیپوکمپ می باشد که نقش کلیدی درتثبیت حافظه طولانی مدت بازی می کند. اگر LEC تحت تأثیر قرار گیرد، سایر جنبه های هیپوکمپ نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.
این مطالعه همچنین نشان داد که در طی زمان، آلزایمر از LEC مستقیمأ به دیگر نواحی قشر مخ، خصوصأ قشرجداری که ناحیه ای است که در عملکردهای متنوعی مانند جهت یابی فضایی دخالت دارد، گسترش می یابد. دانشمندان معتقدند که آلزایمر با به خطر انداختن عملکرد نورون ها در LEC و سپس نورون های مناطق مجاور گسترش می یابد. سومین یافته اصلی این مطالعه این است که اختلال در عملکرد LEC زمانی اتفاق می افتد که تغییرات در پروتئین پیش ساز tau و amyloid (APP) باهم وجود داشته باشد. بدلیل آنکه LEC به طور نرمال پروتئین tau را تجمع می دهد که خود موجب تحریک این ناحیه جهت تجمع APP می شود، داوطلب آلزایمر می باشد. این دو پروتئین با یکدیگر به نورون های LEC آسیب وارد کرده و مرحله آلزایمر را تعیین می کنند.
در این مطالعه محققین از MRI با وضوح بالا جهت بررسی اختلالات متابولیک مغز در 96 فرد بالغ استفاده کردند. این بیماران به طور متوسط در حدود 3.5 مورد بررسی قرار گرفتند. از بین آنها 12 نفر مبتلا به آلزایمرمتوسط شدند. آنالیز پایه ای تصاویر MRI این 12 نفر کاهش چشمگیری را در حجم خون مغزی (CBV)، فعالیت متابولیکی در LEC را در مقایسه با 84 فرد دیگر نشان داد. در مرحله دوم این مطالعه به بررسی نقش tau و APP در اختلالات عملکردی LEC پرداختند. از مدل های حیوانی در سه گروه، با میزان افزایش یافته tau در LEC، میزان افزایش یافته APP و میزان افزایش یافته هر دو پروتئین استفاده کردند. دانشمندان نشان دادند که آلزایمر تنها در موش هایی که در آنها میزان هر دو پروتئین افزایش یافته بود، مشاهده شد. به گفته دکتر Small، این نتایج کاربردهایی هم در تحقیقات و هم درمان دارد. با استفاده از این یافته ها می توان آلزایمر را در مراحل اولیه بالینی قبل از گسترش آن تشخیص داد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه