تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 دی 1392
جراحی یا درمان ها غیر تهاجمی، کدام یک برای درمان فتق دیسک بهتر است؟

  جراحی یا درمان ها غیر تهاجمی، کدام یک برای درمان فتق دیسک بهتر است؟

برای بیمارانی که دارای فتق دیسک در ناحیه کمری ستون فقرات هستند استفاده از جراحی، در درازمدت منجر به بهبود درد، عملکرد و ناتوانی در مقایسه با درمان های غیر جراحی خواهد شد. این نتیجه یک مطالعه هشت ساله روی ستون فقرات بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در این مطالعه مشاهده شد که بیمارانی که برای فتق دیسک در ناحیه کمر مورد درمان قرار گرفته بودند در مقایسه با بیماران که با روش های دیگر معالجه شده بودند بهبود چشمگیرتری داشتند. این مطالعه اگر چه از نتایج بدست آمده در نتیجه جراحی ها حمایت می کند اما نشان می دهد که روش های غیر جراحی در مورد برخی از بیماران مزایای ماندگارتری دارند.
بیمارانی که دچار فتق دیسک کمر هستند به دلیل فشاری که روی ریشه های عصبی نخاعی وارد می شود دردهایی را در ناحیه پشت و پشت پا احساس می کنند.
محققین نتایج حاصله از درمان های این عارضه را که از کلینیک های مختلف جمع آوری کرده بودند مورد انالیز قرار دادند. این مطالعه هشت ساله روی 1244 بیمار در 13 کلینیک در ایالات متحده صورت گرفت. حدود 500 نفر از این بیماران به صورت رندوم تحت درمان به وسیله جراحی یا روش های ملایم تر دیگر قرار گرفته بودند. و بقیه این افراد به دلیل تصمیم شخصی یا تصمیم پزشک¬شان از این ازمون انصراف دادند.
سپس بین این گروهها میزان درد، عملکرد فیزیکی و ناتوانی به صورت استاندارد مورد مقایسه قرار گرفت.
 طبق اطلاعتی که قبلا به دست آمده بود، بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته بودند به نتایج بهتری رسیدند، با این وجود چون بسیاری از بیماران واقعا درمان های اختصاصی شان به اتمام نرساندند، این تفاوت ها از لحاظ آماری معنادار نبودند.
به این دلیل محققین نتایج را در بیمارانی که واقعا دوره درمانی بعد از جزاحی را طی کرده بودند با بیمارانی که با روش های غیر تهاجمی درمان شده بودند، مقایسه کردند و تفاوت معناداری مشاهده شد.
با توجه به مقیاس های که در مورد  شدت درد در نظر گرفته شد، در بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته بودند این مقیاس حدود 11 درصد کاهش یافته بود، هم چنین از نظر عملکرد فیزیکی و ناتوانی نیز تفاوت مشابه ای در مقایسه با گروه دیگر مشاهده شد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه