تاریخ انتشار: شنبه 14 دی 1392
آخرین وضعیت ذخایر بانک ملی خون بندناف

  آخرین وضعیت ذخایر بانک ملی خون بندناف

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون به تشریح آخرین وضعیت ذخایر بانک ملی خون بندناف پرداخت و گفت: تاکنون شش مورد از ذخایر بانک سلول‌های بنیادی و پنج مورد هم از خون بندناف برای بیماران استفاده شده و 20 نفر دیگر هم در نوبت هستند.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمد فرانوش در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه استارت فعالیت بانک ملی خون بندناف از سال 1387 در سازمان انتقال خون زده شد، اظهار کرد: این بانک ملی از سال 1389 رسما آغاز به کار کرد و به این ترتیب توانستیم ثبت HLA سلول‌های بنیادی خونساز و خون بندناف داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: پروسه ثبت HLA (آنتی ژن سازگاری بافتی) و خون بند ناف به بیماران نیازمند پیوند کمک می‌کند. اکنون نزدیک 3500 نمونه سلول بنیادی خونساز در مراکز انتقال خون ثبت‌نام شده که از این تعداد برای 2900 مورد ثبت HLA انجام شده است. همچنین در بانک خون بند ناف نزدیک 2000 نمونه بندناف داریم که تقریبا HLA همه آنها چک شده است.
 
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه تاکنون شش مورد از بانک سلول‌های بنیادی و پنج مورد هم از خون بندناف برای بیماران استفاده شده و 20 نفر دیگر هم در نوبت هستند.
 
فرانوش با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بر روی این امر به نجات بیمارانی که ممکن است در پی ابتلا به سرطان جان خود را از دست بدهند کمک می‌کند، اظهار کرد: انتقال خون تنها ارگانی است که می‌تواند در این زمینه در سطح ملی عمل کند، زیرا دسترسی به اهداکننده دو میلیونی دارد و از این طریق هر سال می‌توان دو میلیون نفر را ثبت HLA کرد. هر HLA 600 تا 700 هزار تومان برای ما هزینه دربردارد اما می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.
 
دکتر مژگان شایگان، رییس مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون نیز دو سال پیش در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات بیمارانی که به برخی از بدخیمی‌های خونی و نقص سیستم ایمنی دچار هستند و به درمان‌های دارویی معمول پاسخ نمی‌دهند، تزریق سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: کمی قبل‌تر سلول‌های بنیادی را از مغز استخوان می‌گرفتند اما با پیشرفت و ورود تکنولوژی، امکان دریافت این سلول‌ها از خون محیطی و خون بند ناف میسر شد.
 
وی در تعریف آنتی ‌ژن‌های سازگاری بافتی گفت: عواملی از جنس پروتئین، برروی همه سلولهای بدن وجود دارند. جدای از چند خصیصه ژنتیکی که منحصر به فرد است، جنین، نیمی از اطلاعات ژنتیکی سازگاری بافتی‌اش را از مادر و نیمی دیگر را از پدر دریافت می‌کند.
 
به گفته شایگان شانس پیدا کردن مورد مناسب برای پیوند از غیرخویشاوند در بین افراد یک قومیت یا نژاد یک به 10 هزار است . به همین دلیل بهتر است هر کشور، یک بانک عمومی سلول‌های بنیادی خونساز داشته باشد. هر کشوری دارای مردمی است که از نظر نژاد، قومیت، فرهنگ و بسیاری مسائل تاثیرگذار دیگر به یکدیگر نزدیک هستند و در این شرایط است که احتمال یافتن آنتی ژن مناسب در میان اعضای یک قوم یا افراد هم نژاد بیشتر می‌شود.
 
برخورداری از یک بانک دیتای ملی به منظور ثبت اطلاعات HLA از تمام افرادی که تمایل به اهدای سلولهای بنیادی خونساز خود دارند امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
وی ادامه داد: افرادی که به مراکز ما جهت اهدای سلول‌های بنیادی مراجعه می‌کنند، تحت آموزش‌های عمومی قرار می‌گیرند و پس از دریافت اطلاعات کافی و تصمیم نهایی توافق نامه‌ای با اهداکننده امضا می‌شود که طی آن وی اجازه می‌دهد نمونه‌اش را تایپ و در بانک اطلاعاتی ثبت می‌کنیم. در مرحله اول یک نمونه خون به اندازه 2 تا 4 سی‌سی خون از اهداکننده دریافت و جهت تعیین HLA به آزمایشگاه ارسال می‌شود و پس از آن اطلاعات مربوطه وارد نرم افزار می‌شود.
 
به گفته شایگان، اگر زمانی HLA اهداکننده با یک بیمار مطابقت پیدا کند، با او تماس گرفته و درخواست می‌کنیم برای انجام آزمایشات نهایی و اهدای سلول‌های بنیادی خونساز خویش به سازمان مراجعه کند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه