تاریخ انتشار: یکشنبه 09 بهمن 1390
قلب ابریشمی؛ استفاده از ابریشم به عنوان داربست بافت قلبی

  قلب ابریشمی؛ استفاده از ابریشم به عنوان داربست بافت قلبی

دانشمندان "ماکس پلانک"، از ابریشم به دست آمده از کرم ابریشم "تزار" به عنوان یک داربست برای  تهیه بافت قلب استفاده کردند .عضله قلبی آسیب دیده قابلیت ترمیم ندارد و اسکار در ناحیه آسیب دیده جایگزین بافت سالم می شود.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Science Daily؛ دانشمندان بخش تحقیقات قلب و ریه موسسه ماکس پلانک به دنبال بازگرداندن عملکرد کامل قلبی با کمک بافت های مصنوعی قلب بودند.در این راه آنها موفق به کشت سلول های عضله قلبی بر روی یک داربست سه بعدی  که از ابریشم تولید شده توسط کرم ابریشم گرمسیری بود٬شدند.برخلاف سایر ارگان های بدن انسان که بعد از تولد قابلیت ترمیم وبازسازی را دارند ٬قلب ازاین امر مستثنی بوده و فاقد این عملکرد است. در نتیجه ، یک رویداد بسیار جدی برای بیماران مبتلا به حمله قلبی  وجود سلول های مرده  و ناکارآمد قلبی بوده  که فاقد قدرت پمپاژ خون است.دانشمندان در جهت رفع این مشکل روشها ی درمانی مختلفی از جمله استفاده ازقطعات جایگزین برای ترمیم عضله آسیب دیده و به کا رگیری داربستهای مختلف جهت انتقال سلول های قلبی را آزمایش کردند.
 فلیکس انگل ، رهبر گروه پژوهشی و تحقیقاتی قلب و ریه  در مؤسسه ماکس پلانک می گوید:" اغلب این داربست ها بسیار شکننده بودند  و یا توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرا گرفته ویا سلول های عضله قلب  به درستی بر روی الیاف این داربست ها قرار نمی گرفتند وعملکرد لازم را نداشتند. " وی گفت استفاده از الیاف پیله کرم ابریشم( Antheraea mylitta).با توجه به ساختارهای پروتئینی که در این داربست وجود دارد امکان چسبندگی سلول های عضله قلب را تسهیل کرده به همین دلیل رشد سلول های عضلانی به خوبی بر روی آن بر اساس ساختار سه بعدی بافت طبیعی امکان پذیر خواهد بود. با وجود این نتایج امیدوار کننده ، کاربرد بالینی این نوع داربست  فیبری در حال حاضر در دستور کار است. با این حال استفاده از این نوع داربست در انسان مطالعات وبرسی های بیشتری را می طلبد.


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه