تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 دی 1392
روش جدید درمان سرطان گوارش ابداع شد
توسط پژوهشگران علوم پزشکی مشهد

  روش جدید درمان سرطان گوارش ابداع شد

پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از روش‌های مولکولی و خاموش کردن این فاکتورها، روش نوینی را برای درمان سرطان‌های دستگاه گوارش تهیه کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا عباس‌زادگان با بیان اینکه در این مطالعات بر روی عوامل ایجاد کننده سرطان مری مطالعاتی انجام شده است، گفت: در این مطالعات دو فاکتور اصلی را که سبب می‌شوند سلول‌های نرمال بدن (اختصاصاً سلول اپی‌تلیال مری) که در سرطان مری به سلول‌های بنیادی سرطانی تبدیل می‌شوند، بررسی کردیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این مطالعه روی جامعه بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده است، ادامه داد: نتیجه تحقیقات ما نشان داد که درصد بالایی از بیماران حاوی این فاکتور که شامل فاکتورهای «مستر مایند 1» (MAML1) و «توئیست 1» یا (Twist 1) می‌شود، هستند.
 
عباس‌زادگان با اشاره به نقش این دو فاکتور اصلی در بروز سرطان مری خاطرنشان کرد: هنگام بروز سرطان این دو فاکتور در مسیرهای پیام‌رسانی دچار اختلال شده و در نهایت سبب می‌شوند که بیان بی‌رویه‌ای داشته باشند و سلول‌های طبیعی (نرمال) را طی فرایند اپیتلیال مزانشیمال (EMT) به سلول‌های بنیادی سرطانی (Cance Stem Cell) تبدیل کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم شناخت این فاکتورها در درمان بیماری سرطان یادآور شد: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد در صورتی که از این فاکتورها شناخت بیشتری داشته باشیم قادر به ارائه درمان‌های اختصاصی برای این دسته از بیماران خواهیم بود.
 
مجری این طرح با بیان جزئیات مطالعات انجام شده در این زمینه تصریح کرد: در این مطالعات با استفاده از مکانیزم‌های نوین مولکولی اقدام به خاموش کردن دو فاکتور  «مستر مایند 1» (MAML1) و «توئیست 1‌» یا (Twist 1) کردیم.
 
عباس‌زادگان با تاکید بر اینکه این مطالعه بر روی نمونه‌های انسانی مبتلا به سرطان مری انجام شده است، اضافه کرد: در ادامه این تحقیقات بررسی خواهیم کرد که آیا این روش قادر به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی هست یا خیر که در این زمینه موفقیت‌هایی را کسب کردیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عوارض ناشی از درمان‌های غیراختصاصی چون شیمی درمانی و رادیوتراپی اشاره کرد و افزود: درمان‌های عمومی چون شیمی درمانی به صورت غیر‌اختصاصی است و عوارضی را برای بیماران به دنبال دارد در صورتی که روشی که ما بر روی آن کار کرده‌ایم به صورت درمان اختصاصی بیولوژیکی در آینده خواهد بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتایج این تحقیق فاکتورهای خاصی برای درمان‌های بیولوژیک در آینده خواهد بود و می‌توان با استفاده از این روش از تبدیل سلول‌های نرمال به سلول‌های بنیادی سرطانی که مقاوم‌ترین سلول‌های توده سرطانی به داروهای ضد سرطان هستند، جلوگیری کرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه