تاریخ انتشار: دوشنبه 10 بهمن 1390
ایجاد سلول های عضلانی صاف از سلول های پوستی

  ایجاد سلول های عضلانی صاف از سلول های پوستی

تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج برای اولین بار انواع مختلفی از سلول های عضله صاف عروق(SMCs) را که سلول های تشکیل  دهنده دیواره رگ های خونی هستند از سلولهای پوست بیمار تولید کردند. از این روش می توان به عنوان راه کاری جدیدی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی نام برد..
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  Medicakxpress؛ بیماری های قلبی عروقی علت عمده مرگ در جهان است. این مرگ ها به طور عمده به علت سخت شدن و متعاقب آن انسداد رگ های خونی ایجاد می شود.
محققان دانشگاه  کمبریج با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی  hPSCs ، ٬توانستند برای اولین بار روشی جهت تولید سلولهای عضلات صاف عروق با خلوص بالا کشف کنند. دانشمندان سه زیرگروه SMCs  رااز بافتهای مختلف جنینی در شرایط آزمایشگاهی  ایجاد کرده و نشان دادند که هر کدام از این زیرگروهها  پاسخ های متفاوتی  رادرمواجه با عوامل ایجاد کننده بیماریهای قلبی از خود نشان می دهند . نتایج بررسی ها نشان داد که تفاوت در منشا جنینی نقش مهمی درتعیین حساسیت بخش های مختلف قلبی وعروقی درمواجه با بیماریهای مشترک عروقی مانند آنوریسم آئورت یا آترواسکلروز ایفا می کند.
دکتر آلن کلمن ، محقق اصلی این مطالعه گفت : "این یک پیشرفت عمده در مدل سازی بیماری عروقی با استفاده از سلولهای بنیادی مشتق از بیمار است.از این روش  می توان به عنوان راه حلی جدید دردرمان  بیمارانی  با مشکلات قلبی و عروقی ، نارسایی کلیه و بیماری های ژنتیکی مانند سندرم Marfans که فاقد  عملکرد طبیعی عروق خونی هستند٬یاد کرد. "
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه