تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 دی 1392
نقش پروتئین کریستالین آلفایB در متاستاز سرطان سینه به مغز

  نقش پروتئین کریستالین آلفایB در متاستاز سرطان سینه به مغز

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه Wisconsin-Madison پروتئینی را به نام کریستالین آلفایB شناسایی کردند که در متاستاز سلول های سرطان سینه به مغز دخالت دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، متاستاز و گسترش سرطان به مغز اغلب غیر قابل تشخیص است تا زمانی که علایمی مانند تشنج، سردرد و اشکالات تفکر آغاز گردد. فهم بهتر وقایع مولکولی که متاستاز مغز را تنظیم می کند، منجر به تشخیص زود هنگام  و درمان مؤثرتر این بیماری خواهد شد. با استفاده از مدل های سلولی، محققین دریافتند که سلول های سرطان سینه پروتئینی به نام کرستالین آلفای B را تحت کنترل در می آورند تا به اتصال آنها به سلول های اندوتلیال پوشاننده رگ های خونی کوچک در مغز کمک کنند. بعلاوه این پروتئین نفوذ سلول های سرطان سینه را به سد خونی-مغزی افزایش می دهد، در حالیکه به صورت نرمال این سد از نفوذ سلول ها و بسیاری از مولکول ها به مغز جلوگیری می کند.

دکتر Cryns و همکارانش همچنین مدل های موشی جدیدی را از متاستاز مغزی سرطان سینه ایجاد کردند که بسیاری از خصوصیات بیماری انسانی را تقلید می کند. آنها دریافتند که کاهش بیان پروتئین کریستالین آلفای B  در سلول های سرطان سینه از توانایی متاستاز سلول ها به مغز در این موش ها ممانعت به عمل می آورد. این مشاهدات پیشنهاد کرد که کریستالین آلفایB  می تواند به عنوان دارویی مؤثر مطرح شود. اگرچه هم اکنون مهار کننده های دارویی این پروتئین وجود ندارد، دانشمندان بدنبال تحقیقاتی هستند که به شناسایی داروهای کاهش دهنده بیان این پروتئین و یا مهار اثر آن منجر  شود. بعلاوه با بررسی بافت های متاستازی از بیماران سرطان سینه ، دانشمندان کشف کردند که خانم هایی با تومورهای سینه که کریستالین آلفای B را بیان می کنند، نسبت به افرادی که تومورهای سینه در آنها این پروتئین را بیان نمی کنند، بقای کمتری دارند.

بعلاوه، تومورهای سینه که کریستالین آلفای B  را بیان می کنند، سرطان های سینه سه گانه منفی هستند، یک نوع تهاجمی سرطان است که فاقد سه رسپتور( رسپتور استروژن، پروژسترون و HER-2) می باشد. این سه رسپتور در انواع دیگر سرطان های سینه بیان می شوند. سرطان های سینه سه گانه منفی شیوع بالایی از متاستاز مغزی دارند. این نتایج پیشنهاد می کند که پروتئین کریستالین آلفای B در گرایش سرطان سه گانه منفی سینه به متاستاز به مغز و درمان ضعیف دخالت دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه