تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 دی 1392
دومین کنگره ملی آموزش بیمار برگزار شد

  دومین کنگره ملی آموزش بیمار برگزار شد

دومین کنگره ملی آموزش بیمار امروز در مرکز همایشهای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان، دکترعبدالرحمن رستمیان رئیس درمین کنگره آموزش بیمار ، با تاکید بر اینکه آموزش به بیمار یکی از مراحل فرآیند درمان است گفت: فرآیند درمان با آموزش تکمیل می شود.متاسفانه ما به بحث آموزش کم تر توجه کرده ایم و بیشتر به فکر دارو هستیم.
دکترعبدالرحمن رستمیان با بیان اینکه امیدواریم سال آینده یک کنگره بین المللی برگزار کنیم  ادامه داد:هدف ما از برگزاری این کنگره ها این است که وقتی بیماران مبتلا به یک بیماری مزمن می شوند با اطلاعات کامل در مورد بیماری خود با آن زندگی کنند، زیرا  هنگامی که  اطلاعات داشته باشند در درمان مشارکت می کنند و نتیجه آن این است که طبق تحقیقات انجام شده، آموزش به بیمار توانسته است عوارض بیماری و هزینه ها را کم تر کند و آینده درمان را را بهتر کند. 
در ادامه دکتر فاطمه رخشایی دبیر علمی این کنگره، با تاکید بر اینکه علت برگزاری دومین کنگره آموزش بیمار اهمیتی است که مساله آموزش و مراقبت از بیمار دارد گفت: یکی از مولفه های مهم در درمان، ارائه خدمت با کیفیت است. بخش عمده خدمت با کیفیت به این موضوع برمیگردد که چقدر توانستیم به بیمار آموزش دهیم که خودش قادر باشد از خودش مراقبت کند، چقدر دارو مصرف کند، از عوارض بیماری و از بستری شدن های مکرر جلوگیری کند. آموزش بیمار تاثیر زیادی در بهبود بیماری و همچنین صرفه جویی  در هزینه های مردم و دولت دارد.
وی افزود: ما محورهای مختلفی را در سال های متفاوت در برگزاری این کنگره اعلام می کنیم و بر اساس آن سخنرانانی را دعوت و همچنین مقالات مختلفی در این زمینه از نقاط مختلف  کشور دریافت کرده ایم.
دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه جایگاه آموزش بیمار در سلامت از لحاظ استاندارهای جهانی، حق بیمار و جز کیفیت های مراقبت است گفت: اگرچه در کشور به دلایل متعددی به این جریان به اندازه کافی رسیدگی نشده است ، اما بحثی است که قصد داریم به آن بپردازیم و سعی می کنیم به صورت بهتر در مراکز بهداشتی رعایت شود. در دنیا مسئولیت این هدف با سازمان هایی است که خدمات بیمه ای ارائه می کنند. 
دکتر رخشایی با تاکید بر اینکه تمام کارکنان بهداشتی در تمام سطوح موظف هستند وقتی با بیمار مواجه می شوند در مورد بیماری اش و شرایط نگه داری آموزش دهند توضیح داد: زیرا اثر آموزش چهره به چهره بیشتر از هر نوع آموزش دیگری است.این اتفاق باید پیگیری شود. 
وی در پایان تاکید کرد: نه تنها به بیمار بلکه باید به بستگانش هم آموزش داده شود.زیرا در یک بحث مراقبتی فقط بیمار نیست که نقش ایفا می کند.برای مثال اگر قرار باشد بیمار از یک رژیم غذایی خاصی رعایت کند حتما خانوده اش باید درجریان باشند.
پایان مطلب/
 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه