تاریخ انتشار: شنبه 21 دی 1392
تولید سلول های زنده انسانی از بافت مغزی بیماران آلزایمری

  تولید سلول های زنده انسانی از بافت مغزی بیماران آلزایمری

دانشمندان موسسه تحقیقاتی سلول های بنیادی نیویورک با همکاری محققین دانشگاه کلمبیا برای اولین بار دودمان سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPS) را از بافت مغزی non-cryoprotected بیماران آلزایمری تولید کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این دودمان جدید سلول های بنیادی به دانشمندان اجازه مشاهده چگونگی پیشرفت بیماری آلزایمر را در مغز ودر سطح سلولی قبل ازبروز هرگونه علایمی امکانپذیر ساخت. این نوع سلول های آلزایمری بازسازی شده بستری را برای بررسی اثر داروها درشرایط آزمایشگاهی فراهم نمود. تا کنون تنها روش در دسترس جهت تشخیص دقیق بیماری آلزایمر، بررسی مغز بیماران پس از مرگ می باشد. این کشفیات برای نخستین بار فرصت مقایسه سلول های زنده مغز بیماران مبتلابه آلزایمر را با سلول های مغز افراد سالم را فراهم کرد.
دانشمندان در بانک مغزی نیویورک سلول های iPS را از نمونه های بافتی فریز شده برای مدت 11 سال تولید کردند. این مطالعه نشان داد که سلول های iPS انواع بیماریها می توانند از بافت های بانک زیستی در دسترس حتی پس از سال ها فریز که حفاظت انجمادی نشده اند، ایجاد شوند. این دودمان ایجاد شده شامل نمونه های بیماران آلزایمری و 4 نوع بیماری تخریب کننده نورونی دیگر می باشد.
این پیشرفت مهم راهی جدید را برای محققین جهت مطالعه سلول هایبه دست آمده از این بیماری فراهم کرد. این موفقیت، بانک های زیستی موجود را به عنوان گزینه ای جدید وسرنوشت ساز در زمینه درمان این نوع بیماری ها تبدیل خواهد کرد. به طور معمول سلول های iPS از نمونه خون و پوست بیماران گرفته شده و به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل می شوند. سلول های پرتوان می توانند به هر نوع سلولی تبدیل شوند.   بیماری آلزایمر  تنها  توسط آزمایشات مغزی پس از مرگ قابل شناسایی است. برای اولین بار دانشمندان توانستند،سلول های افراد زنده با سلول های ایجاد شده از بانک بافت مغزی مبتلایان به این بیماری را مقایسه  نمایند.
شبکه های بانک مغزی با حدود ده ها هزار نمونه منبع سریع و وسیعی از بافت را فراهم می کند که شامل نمونه های بیماری نادر و طیف قطعی از بیماری ها می باشد.
چالش در این روش این است که اکثریت بافت های مغزی در بانک های زیستی به معنای سلول های زنده در حال رشد نمی باشند و بنابراین در حضور محافظ های سرمایی که به طور نرمال از سلول ها در برابر سرما حفاظت می کند، فریز نشده اند. دانشمندان در این مطالعه نشان دادند که این هزاران نمونه اکنون می توانند سلول های زنده انسانی را ایجاد کنند که در مطالعه بیماری ها، تولید داروهای جدید جهت درمان بیماری ها قابل استفاده می باشند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه