تاریخ انتشار: شنبه 21 دی 1392
هدف قرار دادن سلول های خاصی از کلیه ممکن است به درمان نارسایی کلیه کمک کند

  هدف قرار دادن سلول های خاصی از کلیه ممکن است به درمان نارسایی کلیه کمک کند

مطالعه ای جدید نشان داده است سلول های خاصی در کلیه که در کاهش عملکرد کلیه مشارکت دارند، اهدافی جذاب برای درمان هایی هستندکه علیه نارسایی کلیه صورت می گیرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،سلول های فیلتر کننده خون در کلیه که آن ها را پدوسیت می نامند، برای عملکرد کلیه حیاتی می باشند و زمانی که 20 تا 30 درصد آن ها از دست می روند نارسایی کلیه اتفاق می افتد.

محققین به دنبال این مطلب هستند که ببینند آیا آن ها می توانند پودوسیت های تولید شده از سلول های پیش ساز کلیوی بالقوه که آن ها را سلول های پریتال می نامند را به عنوان درمانی برای نارسایی کلیه استفاده کنند یا خیر.

از طریق مطالعات صورت گرفته روی موش، محققین دریافتند که پودوسیت ها نمی توانند از سلول های پریتال ایجاد شوند. در واقع، بعد از فقدان پودوسیت ها، سلول های پریتال با ایجاد اسکار کلیوی نقشی منفی بازی می کنند که در کاهش پیشرونده عملکرد کلیوی دخالت دارد.

این یک استراتژی جدید و بسیار مهم برای فقدان عملکرد کلیه ایجاد می کند: که با مهار سلول های پریتال از  عملکرد تخریبی این نوع سلول ها جلوگیری می شود.

با این وجود محققین منبعی اضافی و محدود از پودوسیت ها را تشخیص داده اند که در زمان تولد وجود دارند  و در زمان بلوغ به سلول های فیلتر کننده فعال و بالغ تبدیل می شوند. در واقع نتایج نشان می دهد که تلاش های محققین می تواند به سمتی هدایت شود که این منبع محدود سلول های فیلتر کننده را حفظ کند و استراتژی های دارویی را ایجاد کند که از نارسایی کلیه جلوگیری کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه