تاریخ انتشار: یکشنبه 22 دی 1392
مبارزه با مقاومت دارویی آسم

  مبارزه با مقاومت دارویی آسم

محققین به نقش کلیدی پروتئین التهابی TSLP در ایجاد مقاومت به کورتیکوستروئیدها در بیماران آسمی پی بردند. بنابراین استفاده از داروهای مهار کننده این پروتئین مانند پیموزاید می تواند اثرات درمانی مؤثری داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درمان های رایج آسم شامل داروهایی می باشد که لوله های ریوی و کورتیکوستروئیدها را که با التهاب مقابله می کنند، باز می کند. برخی بیماران سرسختانه به کورتیکوستروئیدها مقاوم هستند، بنابراین درمان های در دسترس آنها محدود می شود. دکتر Koyasu و دکتر Moro با همکاری دکترKabata از دانشگاه Keio نشان دادند که یک پروتئین التهابی به نام thymic stromal lymphopoietin یا TSLP و مولکول های سیگنالینگ پائین دست آن  نقش کلیدی در مقاومت سلول های ایمنی natural helper یا NH به اثرات ضد التهابی درمان کورتیکوستروئیدها بازی می کند. سلول های NH عضوی از سلول های لنفوئید ذاتی گروه 2 یا  ILC2s می باشند.
آسم یک بیماری مزمن راه های هوایی می باشد که با التهاب ریه همراه است. در این شرایط سایتوکین نوع 2 مانند اینترلوکین 5 و 13(IL-5, IL-13)  توسط سلول های NH تولید می شود. دانشمندان مدل حیوانی این شرایط را با تجویز یک آلرژن و یک سایتوکین پیش التهابی ( IL-33 ) به موش ها ایجاد کردند. در این حالت سلول های NH و تولید موکوس در ریه ها افزایش یافت، شبیه پاسخی که در ریه های بیماران آسمی مشاهده می شود. موش های تیمار شده با کورتیکوستروئیدها بهبودی را نشان ندادند، این نتایج مشخص کننده مقاومت ریه ها به درمان می باشد. محققین دریافتند که ریه های این موش ها میزان بالاتری از TSLP دارند. همچنین افزودن TSLP به سلول هایNH  کشت داده شده درحضور IL-33 تکثیر سلول های NH را حتی زمانی که کورتیکوستروئیدها نیز حضور دارند، القا می کند. این یافته ها پیشنهاد می کند که TSLP موجب مقاومت سلول های NH به اثرات ضد التهابی درمان کورتیکوستروئیدها می شود. در سایر آزمایشات کشت سلول دانشمندان دریافتند که در حضور TSLP سلول های NH تحت درمان کورتیکوستروئیدها بیشتر مستعد مرگ می باشند. بنابراین آنتی بادی که TSLP را بلوکه می کند، می تواند مقاومت به کورتیکوستروئید را از بین ببرد. این تیم تحقیقاتی سپس کشف کردند که در حضور TSLP سلول های NH پروتئین پیام رسان درون سلولی stat5 را فعال می کند. پیموزاید که به طور گسترده به عنوان داروی ضد سایکوز استفاده می شود و می تواند stat5 را مهار کند. در واقع این دارو حساسیت سلول های NH را به کورتیکوستروئیدها در کشت سلول حفظ می کند. بنابراین داروی پیموزاید می تواند جهت حذف مقاومت به کورتیکوستروئیدها در درمان آسم مورد استفاده قرار گیرد. به گفته دکتر Koyasu ، در حال حاضر این دارو مدتی است که در کلینیک استفاده شده است و می تواند برای بیماران آسمی مقاوم به کورتیکوستروئید نیز تجویز گردد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه