تاریخ انتشار: دوشنبه 23 دی 1392
کشف اهداف ژنی جدید در بیماران مبتلا به آلزایمر

  کشف اهداف ژنی جدید در بیماران مبتلا به آلزایمر

چهارده ژن که ممکن است در آلزایمر دخالت داشته باشند و یک ژن که مشخص است به طور ویژه در التهاب نقش دارد و ممکن است نقشی در مغز بیماران آلزایمری داشته باشد به وسیله محققین دانشگاه نیویورک شناسایی شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، در این مطالعه محققین، سلول های بنیادی و سلول های پیش ساز عصبی را از بیمارانی با مراحل اولیه و شدید بیماری آلزایمر که دارای موتاسیون در ژن Presenilin1 بوده اند، تولید کرده اند که به نوعی بیانگر سلول های پیش ساز عصبی اولیه هستند که مغز را می سازند.

این سلول های پیش ساز نسبت Abeta42/Abeta40 بالا رفته ای دارند که نشان دهنده بالا رفتن شکلی از آمیلوئید است که در مغز بیماران آلزایمری مشاهده می شود. این سطح بالا رفته Abeta42/Abeta40 خیلی بیشتر از سطحی از آن است که در مغز افراد بالغ فاقد موتاسیون در Presenilin1 مشاهده می شود. این نسبت افزایش یافته نشان می دهد که این سلول های عصبی پیش ساز که در پتری دیش کشت داده شده اند دقیقا حالتی را که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد را منعکس می کنند.

این توانایی محققین در تکرار شرایط این بیماری در پتری دیش پیشرفت مهمی در زمینه این بیماری محسوب می شود و این ژن ها اهداف جدیدتری را ارائه می دهد که نه تنها نشان دهنده اشکال متنوع این بیماری هستند بلکه می توانند در ساخت داروهای موثر جدید نیز به کار آیند.

محققین سلول های بنیادی القا یافته ای را از افراد تحت تاثیر قرار گرفته و نگرفته از دو خانواده مشابه که حامل موتاسیون Presenilin1 بودند، تولید کردند. بعد از شناسایی سلول های پیش ساز عصبی از طریق پروفایل کردن ژنی و متدهای دیگر، آن ها 14 ژن را شناسایی کردند که در سلول های پیش ساز عصبی دچار موتاسیون برای Presenilin1 در مقایسه با سلولهای نرمال رفتار متفاوتی داشتند.

هم چنین پنج تا ا ز این اهداف ژنی بیان متفاوتی را در مراحل پایانی تر شروع آلزایمر در مغز افراد مبتلا نشان می دادند.

بدین ترتیب مدل سلو لهای بنیادی القا شده دارای موتاسیون Presenilin1 ، به محققین این امکان را می دهد که آینده خاصی را برای مطالعاتی که به تکوین مولکولی آلزایمر می پردازند، ترسیم کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه