تاریخ انتشار: دوشنبه 23 دی 1392
تولید چسب زیستی جهت عایق نگه داشتن قلب

  تولید چسب زیستی جهت عایق نگه داشتن قلب

دانشمندان موفق به تولید یک چسب زیست سازگار و زیست تخریب پذیر شدند که حتی در شرایط دینامیک مانند ضربان قلب و در حضور خون قدرت چسبندگی خود را حفظ کرده و قادر به بستن سوراخ های ایجاد شده در بافت قلب می باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، زمانی که نوزادی با اختلالات قلبی مانند سوراخی در قلب بدنیا می آید، درمان های بسیار تهاجمی بدلیل عدم توانایی قرار دادن سریع و ایمن وسایل درون قلب چالش برانگیز هستند. برای بافت شکننده قلب بخیه زدن شکاف ایجاد شده بسیار زمان بر و استرس زا می باشد، و چسب های کلینیکی در دسترس رایج نیز یا بسیار سمی می باشند و یا قدرت چسبندگی خود را در حضور خون و یا تحت شرایط دینامیک مانند ضربان قلب از دست می دهند.
در آمریکا در حدود 40000 نوزاد همراه با نقص مادرزادی قلبی بدنیا می آیند. افرادی که نیاز به درمان دارند، تحت جراحی های متعدد جهت انتقال و یا جایگزینی ایمپلنت های غیر قابل تجزیه قرار می گیرند. این ایمپلنت ها همراه با بیماران جوان رشد نمی کنند.
درمطالعه ای که در بیمارستان کودکان Boston صورت گرفت، یک چسب زیستی تولید شد که می تواند به سرعت تکه های زیست تخریب پذیر را درون قلب در حال ضربان در جایگاه خاصی که سوراخ های مادرزادی در قلب ایجاد شده است، مانند نقص های بطن قلب، به یکدیگر متصل کند.
بسیاری از موجودات در طبیعت ترشحاتی دارند که ویسکوز می باشد و آب را دفع می کند تا آنها را قادر به چسبیدن به یکدیگر تحت شرایط دینامیک و مرطوب سازد. محققین ماده ای با این خصوصیات و همچنین زیست تخریب پذیر، الاستیک و زیست سازگار ایجاد کردند. به گفته محققین تکه های تجزیه پذیر حتی در شرایط  فشار خون بالا و سرعت قلب نیز به یکدیگر توسط این چسب متصل باقی می مانند. این پلت فرم چسبنده اشکالات سیستم های قبلی را ندارد و در حضور ساختارهای متحرک و خون کار می کند. این یافته ها برای پزشکان یک تکنولوژی کاملأ جدید و بسیار ساده تر را فراهم می کند و همچنین نمونه جدیدی برای بازسازی بافتی جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران پس از پروسه جراحی می تواند محسوب شود.
این مطالعه نشان داد که این ماده چسبنده جهت نگه داشتن بافت و تیکه ها به بافت قلب، از قدرتی معادل بخیه برخوردار است. به گفته دکتر Lang، این چسب هم زیست تخریب پذیر و هم زیست سازگار است و بنابراین هیچ باقی مانده سمی درون بدن بیماران ایجاد نمی کند. نکته مهم اینکه، توانایی چسبندگی این ماده با نور UV فعال می شود، بنابراین یک عایق ضد خونریزی با 5 ثانیه قرارگیری در معض نور UV در مواقع نیاز برای رگ های خونی بزرگ با فشار بالا و نقص های دیواره قلبی می باشد.
محققین بیان کردند که خاصیت ضد آبی و فعال شدن توسط نور این چسب در کاهش تهاجم روش های جراحی و همچنین اداره زمان و بهبود پیامدهای جراحی های قلبی مفید می باشد. دکتر Langer می گوید: ما خوشحال هستیم که می بینیم موادی که ما تولید کردیم، در بهبود زندگی انسان موثرواقع شده است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه