تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 دی 1392
عملکرد ویروسHIV در سلول های بنیادی خاص

  عملکرد ویروسHIV در سلول های بنیادی خاص

مطالعه جدیدی نشان داده است که جمعیت سلول های شبه بنیادی خاصی دربیماران مبتلا بهHIV علی رغم درمان ، درآن ها ثابت باقی مانده وبه بقای ویروس کمک می کند .
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گرچه درمان ضد ویروسی HIV، تکثیر ویروس را سرکوب کرده و به بیماران مبتلا به ایدز اجازه می دهد تقریبا مانند افراد سالم تا سال ها زندگی کنند اما با این حال ویروس همچنان در بدن فرد آلوده وجود دارد و اگر درمان متوقف شود تکثیرآن شروع خواهد شد. محققان امریکایی اکنون  دریافته اند ویروس در سلول های T به تازگی شناسایی شده ای پنهان می شود که خواص شبیه سلول های بنیادی دارند. اکثر سلول های انسانی طول عمر کوتاهی دارند و تا پیش از این مشخص نبود علی رغم درمان های ضد ویروسی، چگونه ویروس HIV می تواند درون سلول ها تا ده ها سال زنده می مانند. فرضیه مطرح شده حضور ویروس مذکور در سلول های بنیادی بود. این سلول ها در بدن بیش از سایر سلول ها زنده می مانند و درهر بافتی سلول های بنیادی ویژه آن بافت وجود دارد حتی آن هایی که منجر به تولید سلول های خونی و ایمنی می شوند. محققان گروه جدیدی از سلول های T را کشف کرده اند که T memory stem cell نام گرفته اند و نسبت به ویروس HIV آسیب پذیرند و احتمالا محیط مناسبی برای زندگی طولانی مدت ویروس می باشند. ویروس HIV اثرات مخربی بر روی سیستم ایمنی دارد زیرا  CD4-positive T cell ها را آلوده می کند. این سلول ها بخشی از سیستم ایمنی هستند که فعالیت های دیگر سلول های ایمنی را به نوعی حمایت و هدایت می کنند. این سلول ها شامل چندین زیر گروه هستند که هر یک عملکرد متفاوتی دارند و همه توسط ویروس فوق آلوده شده و اغلب دارای طول عمر کوتاهی هستند. تفاوت عمده T memory stem cell ها  با سایر انواع سلول های T  در توانایی آن ها در زنده ماندن تا چندین دهه است. آن ها به انواع دیگر سلول های T تبدیل می شود. در واقع آن ها  مدام انواع آلوده سلول های Tرا ایجاد می کنند. این محققان دریافته اند که T memory stem cell ها هر دو ساختار  CD4  و CCR5 را بیان می کنند . هر دوی آن ها توسط ویروس جهت ورود به داخل سلول به کار می روند. این سلول ها به سرعت توسط ویروس آلوده می شوند در حالی که سلول های بنیادی دیگر نسبت به ویروس مقاومند. آزمایش خون افرادی که به تازگی دچار عفونت با این ویروس شده اند و تکرارآن بعد از سال ها نشان داده است که توالی های ویروسی یافت شده در T memory stem cell ها  بعد از 10-6 سال درمان مشابه توالی های موجود در سلول های  T  جریان خون است. این یافته به این معناست که ویروس تقریبا بدون تغییر در T memory stem cell ها باقی می مانند. همچنین مقدار ژنوم ویروس در این سلول ها در طول زمان نسبتا ثابت می ماند حتی بعد از درمان طولانی که باعث کاهش میزان ویروس در دیگر انواع سلول هایT  ها می شود.
این یافته ها می تواند منجر به طراحی داروهایی برای هدف قرار دادن T memory stem cell های آلوده شود. روش های مهار مسیرهای مولکولی دارای نقش در سلول های بنیادی درحال مطالعه است تا بتوان cancer stem cell ها از بین برد. این سلول ها مسوول بازگشت سرطان بعد از درمان هستند. این گروه تحقیقاتی در حال مطالعه بر روی این موضوع است که آیا هیچ یک از داروهای فوق می توانند بر روی T memory stem cell های آلوده به HIV موثر باشند. نتایج این مطالعه در Nature Medicine به چاپ رسیده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه