تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 بهمن 1392
نقش داربست های مولکولی در حفظ ساختار پوست

  نقش داربست های مولکولی در حفظ ساختار پوست

پوست، بزرگترین اندام بدن، از طریق ارتباط میکروتوبول ها با اتصالات سلول- سلول از طریق پروتئین های CLASP2 و کتنین p120 می تواند ساختار و عملکرد سلول را حفظ نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بدن انسان روزانه در معرض حملات خارجی مانند باکتری ها، اشعه UV و عوامل شیمیایی می باشد. پوست بزرگترین اندام بدن، اولین سد دفاعی بر علیه این عوامل می باشد. پوست این وظیفه خود را مدیون ارتباطات تثبیت شده بین سلول هایش(اتصالات چسبنده) می باشد. از بین رفتن این اتصالات با بیماری های التهابی و سرطان مرتبط است.
در این مطالعه چگونگی برهم کنش بین سلول های بنیادی مسئول خود نوزایی پوست مشخص شد. ما می دانیم که این اتصالات در سلول های بنیادی پوست حائز اهمیت است ولی ترکیبات سلولی دخیل در ساختار و عملکرد آنها هنوز به خوبی مشخص نشده است. با استفاده از سلول های مشتق شده از موش، محققین کشف کردند که یکی از عناصر کلیدی در تشکیل و تثبیت این اتصالات، میکروتوبول ها می باشند. میکروتوبول ها ساختارهای لوله ای شکل قسمتی از تمامی سلول ها می باشند که شکل و عملکرد سلول ها را حفظ می کنند. به گفته دکتر Shahbazi، ما برای اولین بارمشاهده کردیم که میکروتوبول های سلول های بنیادی پوست توسط اتصالات سلول- سلول با یکدیگر مرتبط هستند تا ساختارهای شبیه نوارچسبی را تشکیل دهند که سلول ها را کنار یکدیگر نگه می دارد. ارتباط بین این دو ترکیبات سلولی، میکروتوبول ها و اتصالات سلول- سلول، از طریق ارتباط بین پروتئین های CLASP2 و کتنین p120 رخ می دهد که به ترتیب به میکروتوبول ها و اتصالات سلولی متصل می شوند. فقدان این دو پروتئین در سلول های بنیادی اپیدرمی منجر به حذف این چسبندگی و سپس حذف ساختار سلولی می گردد.
این نتایج راهی نوین را جهت کشف چگونگی تنظیم فیزیولوژی پوست توسط این پروتئین ها باز کرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه