تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 بهمن 1392
بیش از 20 مورد نمونه خون بند ناف در استان سمنان جمع آوری شد

  بیش از 20 مورد نمونه خون بند ناف در استان سمنان جمع آوری شد

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از جمع آوری بیش از 20 مورد نمونه خون بندناف در شهرستان های سمنان و شاهرود و ارسال آن برای ذخیره سازی به بانک خون بند ناف خبر داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ˈحسن رهاییˈ  در گفت و گویی افزود: نمایندگی بانک خون بندناف شرکت بن یاخته های رویان جهاددانشگاهی اول خرداد امسال به جهاددانشگاهی استان سمنان واگذار شد.
 
وی افزود: با برگزاری کنفرانس یکروزه آشنایی با سلولهای بنیادی خون بندناف در سمنان، این مرکز فعالیت خود از هفتم خرداد بطور رسمی آغاز کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: فعالیت و وظیفه اصلی نمایندگی خون بند ناف در استان سمنان، اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال نمونه به تهران است و از دیگر فعالیت های نمایندگی در سمنان برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران باردار و خانواده ها با هدف اطلاع رسانی بیشتر و آگاه سازی نسبت به این امر است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با تاکید بر اینکه امروزه ذخیره سازی سلولهای بنیادی بند ناف چشم انداز روشنی را برای درمان بسیاری از بیماری های بدخیم پیش روی پزشکان قرار داده است، یادآور شد: از زمانی که امکان درمان بیماری های صعب العلاج به خصوص امراضی با منشأ خونی به کمک این سلولها به اثبات رسید دریچه امیدی به روی بیماران گشوده شد به نحوی که تاکنون بیش از 12 هزار پیوند با استفاده از نمونه های ذخیره شده در بانک های خون بند ناف عضو شبکه جهانی NETCORD انجام شده است.
 
رهایی به ضرورت وجود نمایندگی بانک خون بندناف در استان سمنان اشاره کرد و افزود: با توجه به کاربرد سلولهای بنیادی خون بند ناف در درمان بیماریهایی نظیر سرطان خون، کم خونی، دیابت و ... برای بهبود سلامت عمومی افراد، فعالیت این بانک خون در این استان ضروری بود.
 
وی با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان سمنان بر اساس مصوبات سفر سوم هیات دولت به این استان و احداث پژوهشکده علوم سلولی – مولکولی(رویان) شعبه مهدیشهر تصویب و راه اندازی شد اظهار امیدواری کرد: با همکاری مسوولان این استان و تأمین منابع مالی آن، عملیات ساخت این پژوهشکده شتاب بیشتری بگیرد.
 
به گزارش ایرنا رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه از طریق بانک خون بند ناف، می توان سلامتی را ذخیره کرد: افزود: جهاد دانشگاهی کارنامه درخشانی در حوزه علم و فناوری دارد که یکی از نمودهای آن نیز مجموعه معتبر رویان است که از برندی بین المللی برخوردار است. 
 
سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز گفت: هدف از راه اندازی نمایندگی بانک خون بند ناف در استان سمنان این است که این امکان ارزشمند در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوانند در زمانی مناسب خون بندناف کودک خود را به بانک خون بند ناف در تهران رسانده و در صورت نیاز، از این سلول های حیاتی برای درمان فرزندان خود استفاده کنند.
 
ˈنعمت الله نظریˈ افزود: کار اصلی این نمایندگی اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال سالم و به موقع نمونه به تهران است.
 
وی در خصوص مزایای سلولهای بنیادی خون بندناف افزود: سلولهای بنیادی که از بندناف گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی شوند، به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آنها در بافتهایی که آسیب دیده اند می توان به بهبودی و تشکیل سلولهای جدید بافت کمک کرد. 
 
سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان سمنان در خصوص مزایای استفاده ازخون بندناف نیز گفت: مغز استخوان و بندناف هر دو واجد سلولهای بنیادی خون سازند که به بازسازی مجدد سیستم خونی و ایمنی بدن کمک می کنند. مغز استخوان دارای بالاترین درصد از سلولهای بنیادی خون ساز (یک تا سه درصد) و خون بندناف دارای 0.6 تا یک درصد سلولهای پیشساز خونی و بنیادی خون ساز است. در خون محیطی نیز کمتر از 0.2 درصد سلولهای بنیادی خون ساز شناسایی شده است.
 
نظری ادامه داد: میزان واکنشهای رد پیوند علیه میزبان (GVHD) گیرندگان خون بندناف نسبت به خون مغز استخوان کمتر است، واکنش جدی و گاه مرگ بار به دنبال پیوند مغز استخوان است که در این حالت سلولهای ایمنی فرد دهنده پیوند، به بدن میزبان حمله می کند و آسیب به بخشهایی از بدن میزبان را موجب می شود.
 
یک کارشناس ارشد ژنتیک نیز در خصوص مزایای استفاده از خون بندناف در مقایسه با پیوند مغز استخوان گفت: با استفاده ازخون بندناف، امکان انجام پیوند موفق با تشابه کمتر HLA بین دهنده و گیرنده نسبت به خون مغز استخوان بیشتر است و تعداد زیادی گیرنده را در بر خواهد گرفت.
 
ˈمهیا موسویˈ افزود: اهدای خون بندناف خطری برای اهداکننده آن (جنین و مادر) به دنبال ندارد، جمع آوری خون بندناف نسبت به مغز استخوان ساده تر و آسان تر صورت می گیرد، به این ترتیب که پس از تولد نوزاد، بندناف و جفت جدا و خون آن توسط کیسه و یا سرنگ جمع آوری می شود و در این فرآیند به مادر و فرزند آسیبی وارد نمی شود. 
 
وی با بیان اینکه این کار به طور کامل بدون درد انجام می شود گفت: این در حالی است که جمع آوری خون مغز استخوان نیازمند روشهای جراحی است و تحت بیهوشی صورت می گیرد و می تواند همراه با درد برای دهنده باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه