تاریخ انتشار: یکشنبه 06 بهمن 1392
سلول های بنیادی می توانند درمانی برای بیماران مبتلا به سل مقاوم باشند

  سلول های بنیادی می توانند درمانی برای بیماران مبتلا به سل مقاوم باشند

یک تیم بین المللی از محققین برای درمان موثرتر بیماران مبتلا به سل مقاوم به دارو، به سلول های بنیادی رجوع کرده اند. این روش از سلول های استرومایی مزانشیمی مغز استخوان خود بیماران استفاده می کند تا پاسخ ایمنی را بالا برده و بافت آسیب دیده را ترمیم کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از gizmag، سل مقاوم به دارو بیش از 450000 نفر را در اروپای شرقی تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر مطالعه ای صورت گرفته است که در مراحل اولیه  قرار دارد. در این مطالعه بررسی شده است که آیا این احتمال وجود دارد که سلول های بنیادی مزانشیمی بتوانند به اندام کمک کنند که خودش را تنظیم کند و بافت آسیب دیده یا ترومایی را ترمیم کند یا خیر. به ویژه در این مورد، سلول های بنیادی به شش با التهاب باکتریایی سل مهاجرت کرده و پاسخ ایمنی را بهبود می بخشند تا بتوانند به بدن کمک کنند که بتواند بر باکتری ها پیروز شود.

این مطالعه بین سال های 2009 تا 2011 روی 30 بیمار 21 تا 65 ساله اروپای شرقی صورت گرفت که به داروهای سل مقاوم بودند.

علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک های آنتی سل، محققین سلول ها را از مغز استخوان این بیماران جداسازی کرده و کشت دادند و مجددا بعد از 4 هفته از مصرف آنتی بیوتیک، این سلول ها را مجددا به بیماران تزریق کردند. 18 ماه بعد میزان و سرعت درمان در این بیماران در مقایسه با بیمارانی که این سلول ها را دریافت نکرده بودند بیش از سه برابر بود.

درمان با این سلول های بنیادی مزانشیمی عوارض جانبی کمی هم داشت . 14 بیمار کلسترول بالایی داشتند، 11 بیمار از تهوع رنج می بردند و 10 نفر از آن ها هم لنفوپنیا و یا diarrhea داشتند.

نتایج این مطالعه جدید و جالب نشان می دهد که بحث ها و مشکلات رایج برای درمان سل مقاوم به دارو حل نشدنی نیست و این یک فرصت منحصر به فرد را برای درمان صدها هزار فردی که بی دلیل به خاطر سل مقاوم به دارو می میرند فراهم می کند.

ارزیابی بیشتر برای فاز2 بالینی این مطالعه احتیاج است تا کارآیی و اطمینان این روش را روی مناطق جغرافیایی خاص مانند آفریقای جنوبی که آمار بسیار بالایی از سل مقاوم به دارو دارند مورد بررسی قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه