تاریخ انتشار: یکشنبه 06 بهمن 1392
 ترمیم غیر ویروسی بافت شبکیه توسط سلول های بنیادی در موش

  ترمیم غیر ویروسی بافت شبکیه توسط سلول های بنیادی در موش

محققان سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPSCs) را ایجاد کردند که قادر به ترمیم بافت رگ دار شبکیه آسیب دیده می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از redorbit. سلول های بنیادی مشتق شده از خون بند ناف انسان که به حالت شبه جنینی تبدیل شده اند، بدون استفاده معمول از ویروس هایی که عامل جهش های ژنی و شروع سرطان هستند، رشد می کنند. این روش راه ایجاد بانک سلول های بنیادی iPSCsهای مشتق شده از خون بند ناف را جهت پیشرفت تحقیقات در زمینه پزشکی ترمیمی هموار نمود.
در این مطالعه دانشمندان از سلول های بنیادی برگرفته از بند ناف استفاده  کردند که جهش های کمتری دارند و حافظه اپی ژنتیک کم یا فاقد آن هستند. دانشمندان این سلول ها را به مرحله جنین 6 روزه تبدیل کردند. به جای استفاده از ویروس جهت انتقال یک بسته ژنی به سلول ها و شروع فرآیندهایی که سلول را به حالت بنیادی مبدل می کند، دکتر Zambidis و تیم تحقیقاتی او از پلاسمیدها استفاده کردند. پلاسمیدها حلقه ای از DNA می باشند که درون سلول ها تکثیر یافته و سپس حذف می شوند. سپس آنها سلول های بنیادی رگی چندتوان با کیفیت بالا را از این iPSCs ها تولید کردند که می توانند یک نوع بافت غنی از رگ مورد نیاز ترمیم شبکیه را بسازند. دانشمندان این سلول ها را با استفاده از پروتئین های سطح سلولی CD31 و CD146 شناسایی کردند. این سلول ها به طور مؤثر با رگ های دارای عملکرد بافت آسیب دیده شبکیه موش یکی می شوند. سلول های جدید مشتق شده از iPSCs ها را به سیاهرگ دم یا حفره سینوسی نزدیک چشم موش های دارای آسیب در شبکیه تزریق کردند. این سلول ها صرف نظر از ناحیه تزریق، ساختارهای رگ های خون را در شبکیه ترمیم کردند. در هر ناحیه ای که iPSC ها وارد شدند، رگ های خونی مانند بالون بزرگ شدند. به گفته محققان توانایی ترمیم شبکیه باسلول های iPSC مشتق شده از بند ناف مانند سلول های iPSC مشتق شده از جنین می باشد. به گفته دکتر Zambidis، برنامه هایی برای انجام آزمایشات دیگر این سلول ها در رت های دیابتی وجود دارد. درمان توسط این سلول ها نیازی به تخصصی شدن برای هر  بیمار ندارد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه