تاریخ انتشار: یکشنبه 06 بهمن 1392
ارائه دیدگاه های جدید در مورد تنظیم مولکولی تمایز سلول های بنیادی

  ارائه دیدگاه های جدید در مورد تنظیم مولکولی تمایز سلول های بنیادی

یافته های دانشمندان مونیخی دیدگاه های جدیدی را در مورد تنظیم مولکولی تمایز سلول های بنیادی ارائه می دهد. این نتایج ساختارهای هدف مهمی را برای روش های درمانی ترمیمی بیماری های مزمن مانند دیابت ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical ، طی تکوین جنینی، انواع سلول های خاص اندام از سلول های بنیادی پرتوان بوجود می آیند. این سلول های بنیادی توانایی ایجاد هر سه لایه جنینی(اکتودرم، اندودرم و مزودرم) را دارند.

مسیرهای سیگنالینگ مختلفی برای سازماندهی این لایه های زایا مهم هستند که از جمله آن ها مسیر سیگنالینگ Wnt/β-catenin می باشد.

ساختارهایی مانند پانکراس، شش ها و کبد از اندودرم منشا می گیرند. محققین نشان داده اند که مسیر سیگنالینگ Wnt/β-catenin فاکتور رونویسی Sox17 را تنظیم می کند که این فاکتور نیز برنامه های مولکولی که منجر به متعهد کردن سلول های بنیادی پرتوان به اندودرم می شوند را تنظیم می کنند در نتیجه شروع تمایز سلول های بنیادی را القا می کنند.

در مطالعه ای دیگر، محققین مکانیسم دیگری را کشف کرده اند که روی سلول های پیش ساز اثر می گذارد. miRNA-335، یک اسید نوکلئیک پیام رسان، فاکتورهای رونویسی اندودرمی Sox17 و Foxa2 را تنظیم می کنند و برای تمایز سلول ها  و تشخیص آن ها از مزودرم مجاورشان ضروری است.

در این جا غلظت فاکتورهای رونویسی تعیین می کند که آیا این سلول ها می توانند به شش، کبد و پانکراس تمایز یابند یا خیر. برای رسیدن به این نتایج، محققین دستاوردهای خود در این مطالعه تجربی را با مدلسازی ریاضی ترکیب کردند.

محققین می گویند: یافته های آن ها دو فرایند کلیدی از تمایز سلول های بنیادی را نشان می دهد. در واقع با افزایش دانسته ها در مورد چگونگی تشکیل سلول، می توان در تولید سلول های تخصص یافته کارا از سلول های بنیادی موفق بود. این مطلب می تواند برای انواع روش های درمانی مفید باشد و در بیماری مانند دیابت، می توان سلول های بتای آسیب دیده را جایگزین کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه