تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 بهمن 1392
محققین دلیل اختلاف عوارض سکته در زنان و مردان را کشف کرده اند

  محققین دلیل اختلاف عوارض سکته در زنان و مردان را کشف کرده اند

گیرنده استروژنی در زنان و مردان وجود دارد که بعد از وقوع سکته در آن ها عوارض متناقضی را با توجه به جنسیت ایجاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در استرالیا، سکته دومین قاتل بزرگ افراد بعد از بیماری عروق کرونر قلب است و منجر به ناتوانی فرد می شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری که سالانه حدود 49 میلیون دلار برای اقتصاد استرالیا هزینه دارد، وجود ندارد.

مدت زیادی است که مشخص شده است که میزان وقوع سکته بین جنسیت ها متفاوت است- وقوع سکته بین مردان از سن 75 به بالا بیشتر است این در حالی است که این امار در مورد زنان از سن 85 به بالا صدق می کند. این که چرا چنین تفاوتی وجود دارد هنوز به درستی مشخص نیست اما به نظر می رسد یکی از دلایل آن وجود یا عدم وجود استروژن باشد.

محققین به مطالعه یک گیرنده کمتر شناخته شده استروژن در زنان و مردان پرداخته اند. آن ها دریافتند که با بلوک کردن این رسپتور در مردان، می توانند نشانه های سکته مغزی را تا 4 ساعت بعد از سکته کاهش دهند. از طرف دیگر آن ها نشان دادند که تحریک این گیرنده در زنان مسن تر، این پتانسیل را دارد که زنان را از اثرات زیان آور سکته حفاظت کند.

این اولین بار است که دارویی با پتانسیل کاهش و یا حتی توقف اثرات سکته با روشی وابسته به جنسیت کشف شده است و می تواند موفقیت قابل توجهی در مطالعات مربوط به سکته باشد.

پیش از این دو گیرنده برای استروژن شناسایی شده بود اما نزدیک یک دهه است که گیرنده سومی نیز برای استروژن در بافت های قلب، عروق و مغز شناسایی شده است. این محققین دریافته اند که این گیرنده بعد از وقوع سکته در دو جنس زن و مرد به طور کاملا متفاوتی عمل می کند.

این محققین با استفاده از مدل های موشی دریافته اند که گیرنده GPER با شروع سکته در مردان موجب بدتر شدن نتایج سکته و در زنان موجب بهبود سکته می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه