تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 بهمن 1392
کشف مکانیسم  دخیل درحفظ ویژگی پرتوانی  سلول های بنیادی

  کشف مکانیسم دخیل درحفظ ویژگی پرتوانی سلول های بنیادی

داشنمندان مکانیسم جدیدی به نام citrullination را در سلول های بنیادی پرتوان شناسایی کردند که موجب کاهش بار مثبت پروتئین های هیستون، تضعیف ارتباط آنها با ژنوم و نهایتأ باز شدن ژنوم می گردد. این فرآیند در حفظ حالت پرتوانی سلول های بنیادی شرکت دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از biosciencetechnology، دانشمندان موسسه Gurdon و Karolinska کمبریج مکانیسم نوینی را شناسایی کردند که به سلول های بنیادی پر توان اجازه حفظ ژنوم خود را در حالت باز شده می دهد، بنابراین ویژگی منحصر به فرد خود را در تبدیل به تمام انواع سلول های تخصصی در بدن حفظ می کنند.
سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی القایی پر توان ظرفیت تبدیل شدن به تمامی انواع سلول های موجود در بدن فرد بالغ را دارند. جهت حفظ این حالت نابالغ، ژن هایی که در سلول های تخصصی روشن هستند، باید در سلول های پرتوان غیر فعال اما آماده فعال شدن سریع در زمان بلوغ برای مثال به یک سلول در پوست و یا کبد باقی بمانند. ژنوم یک سلول در هسته در ساختاری به نام کروماتین بسته بندی شده است. اگر بسته بندی کروماتین فشرده و متراکم شود، مولکول های فعال کننده نمی توانند به نواحی از ژنوم که فعال سازی ژن ها را کنترل می کند، دست یابند. بنابراین، برای فعال شدن یک ژن خاص ساختار کروماتین باید باز شود. ژنوم سلول های بنیادی پرتوان منحصر به فرد است، در مقایسه با سلول های تخصصی جهت فعال سازی سریع ژن های تمایزی با یک تحریک تاحدی باز شده است.
در این مطالعه یک فعالیت آنزیمی خاص به نام citrullination شناسایی شد که موجب باز شدن کروماتین در سلول های پرتوان می گردد. ژنوم به میزان زیادی دارای بار منفی می باشد که با پروتئین های با بارمثبتی به نام هیستون مرتبط است. محققین یافتند که در سلول های پرتوان، citrullination بار برخی هیستون ها را کاهش داده و موجب تضعیف ارتباط آنها با ژنوم و باز شدن ژنوم می شود. این تیم تحقیقاتی اکنون به دنبال بررسی نقش های فرآیند citrullination در سایر سلول های نابالغ مانند سلول های پیش ساز در مغز که در ترمیم میلین درتصلب چندگانه شرکت دارند به نام الیگودندروسیت ها می باشند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه